Zákaz reklamy na tabákové výrobky vytrvale prosazuje lidovecký poslanec Josef Janoušek a už třikrát v parlamentu neuspěl. Teď se návrh znovu blíží do druhého čtení. To je okamžik, kdy tabákové firmy mohou prostřednictvím poslanců zákon změnit ve svůj prospěch.
Ale dva největší hráči - Philip Morris a Reemtsma proti Janečkovu návrhu nevystupují. "V tomto směru žádnou iniciativu nevyvíjíme," přiznává mluvčí Philip Morris Danica Siváková. "Zákon má teď výrazně větší šance na přijetí," libuje si Janeček.
Jediným aktivním výrobcem kuřiva, který chce zákaz zmírnit, je nyní British American Tobacco (BAT), který prosazuje zachování reklamy v kinech u filmů určených pro lidi starší 18 let a možnost přímých marketingových akcí. "Souhlasíme s tím, že reklama by neměla působit na děti. Formu oslovování kuřáků přímými nabídkami ale chceme zachovat," tvrdí šéf BAT v tuzemsku Jiří Oberpfalzer.
Tím, kdo by měl z úplného zákazu reklamy největší zisk, je Philip Morris. "Potvrdí se tím jejich monopol, menší výrobci nebudou mít šanci," říká zástupce konkurence. Úplně se tak například zamezí tomu, aby mohla být na trh uvedena nová značka. Těžko by totiž bez reklamy mohla proniknout do povědomí lidí.
O tom, že zákaz posílí pozici největšího výrobce, svědčí i reakce finančních trhů. Už na dřívější projednávání zákazu reklamy reagovaly akcie kutnohorského výrobce růstem: burza čeká, že firmě zbudou peníze, které nebude muset dávat do reklamy.
Zákaz lákadel na cigarety bude mít poměrně výrazný dopad na reklamní trh. Na něm se v Česku ročně protočí zhruba 14 miliard korun, z čehož výrobci cigaret tvořili svými zakázkami plnou desetinu. "Dopad to mít jistě bude, ale už se s tím počítá," říká šéf Asociace českých reklamních agentur Pavel Brabec. Hlavní změnou přitom bude především zmizení billboardů a plakátů. Reklama v televizi už totiž zmizela loni.