Výrobek je třeba reklamovat ve správné prodejně či servisu

-
Josef Sýkora z Prahy 4 si koupil počítač, který se asi po ročním používání porouchal. Když si později přinesl opravený počítač z opravny domů, našel náhodou záruční list, na kterém bylo potvrzení prodejce o prodloužené 12měsíční záruční době. Pan Sýkora se cítil podveden, neboť se domníval, že opravář byl povinen ho upozornit na to, že je počítač v záruce, a oprava tedy bude bezplatná. Chtěl proto vědět, zda je jeho názor správný.

Opravář žádnou svoji povinnost neporušil a pan Sýkora se na něj zlobí neprávem hned z několika důvodů. Předně proto, že se nemuselo jednat o servisní opravnu určenou i k záručním opravám. Dále proto, že opravář nemohl tušit, kdy byl počítač koupen a že je dosud v záruční době. Jestliže zákazník chce, aby druhá strana (tedy prodejce či opravna) splnila jeho požadavek, musí jej uplatnit u správné osoby i na správném místě a zároveň prokázat, že na něj má nárok. V případě Josefa Sýkory to znamenalo reklamovat rozbitý počítač u prodejce či v servisní opravně a současně předložit záruční list s potvrzenou prodlouženou záruční dobou.

Občanský zákoník, § 625: Práva z odpovědnosti za vady se uplatňují u prodávajícího, u kterého věc byla koupena. Je-li však v záručním listě uveden jiný podnikatel určený k opravě, který je v místě prodávajícího nebo v místě pro kupujícího bližším, uplatní kupující právo na opravu u podnikatele určeného k provedení záruční opravy. Podnikatel určený k opravě je povinen opravu provést ve lhůtě dohodnuté při prodeji věci mezi prodávajícím a kupujícím.

Témata: Test iDNES.cz, Věci