Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vlakový test: modří, žlutí, nebo černí? Dokonalí nejsou, kvalitní ano

  7:10aktualizováno  7:10
Ať sednete do jakéhokoliv přímého vlaku mezi Prahou a Ostravou, s největší pravděpodobností vás každý ujetý kilometr vyjde mnohem levněji a dostanete lepší služby než na zbytku tratí v České republice. Především díky konkurenci. Na podrobnosti ohledně testů vlaků bude čtenářům v pátek od 13:00 odpovídat reportér Jan Sůra.

Největší železniční dopravci v Česku. České dráhy, RegioJet a Leo Express. | foto: iDNES.cz

Po dvou dnech ve vlacích všech tří dopravců na trase Praha - Ostrava čelím otázkám, koho bych doporučil. Zda „modré“ České dráhy, „žlutý“ RegioJet nebo „černý“ Leo Express. S klidným svědomím můžu říct, že můžete být barvoslepí. Dobré služby nabízí všichni. Díky konkurenci jsou ale mezi dopravci přesto rozdíly, které můžou ovlivnit vaše rozhodování.

1Jízdní řád

Nabídkou spojů jednoznačně vedou na trase České dráhy, které jsou s pendolinem mezi Prahou a Ostravou i nejrychlejší. Pokud nezapočítáme často zastavující rychlíky, jen mezi Prahou a Olomoucí vypraví týdně 196 přímých vlaků, do Ostravy 126. RegioJet nabízí 76 přímých vlaků týdně do Olomouce, 69 do Ostravy. Leo Express vypraví každý týden z Prahy do Olomouce 61 vlaků, až do Ostravy 47. Počet spojů je důležitý i z jiného důvodu: zejména soukromníci bývají ve špičkách vyprodaní, a tak je u Českých drah největší jistota, že budou mít volno.

Pro České dráhy mluví ještě jeden fakt: pokud přestupujete z hlavní trati jinam, garantují vám přestup a postarají se o vás, když vám přípoj kvůli zpoždění ujede.

Čísla ale nejsou vše: první přímý vlak z Prahy do Ostravy je například RegioJet. Extrémní počet vlaků současně dokládá, jak velký výběr cestující mají, často až čtyři vlaky za hodinu. Velké rozdíly jsou i v počtu zastávek a měst, které svými přímými vlaky obsluhují. Leo Express tak nabízí například nejvíce přímých spojení z Přerova do Prahy.

Správa železniční dopravní cesty bohužel nezveřejňuje data o zpoždění jednotlivých dopravců na této trase. Zákazníci si ale na nedochvilnost nejčastěji stěžují u RegioJetu, naopak nejpřesnější bývají pendolina a Leo Express. Vlaky EC/IC Českých drah si často vozí zpoždění ze Slovenska a Polska. Je nutné podotknout, že dopravci často za zpoždění nemohou, ale pykají za stavební práce na koridoru.

2Nákup jízdenek

České dráhy mají nejširší síť pokladen s nejdelší otvírací dobou, pobočky na nádražích mají ale i soukromí dopravci. Soukromníci ovšem prodají více než polovinu jízdenek přes internet. Proto i nabídka on-line služeb je důležitá.

V tomto směru mi přišel nejjednodušší a uživatelsky nejpřívětivější systém RegioJetu, zvláště s použitím jejich kreditových jízdenek. Ty umožňují mít u firmy peníze, ze kterých jízdenky hradíte, nemusíte tak pokaždé vyplňovat číslo platební karty. Stejně tak je jednoduché storno jízdenky do 15 minut před odjezdem. Snadno si můžete vybrat místo na plánku vozu.

Velký skok na internetu udělaly České dráhy. Jejich e-shop zjednodušil, pro uživatele bez IN-karty je zdržením vyplňování jména a čísla identifikačního průkazu. Stejně jako číslo IN Karty lze ale do profilu uživatele vyplnit i číslo jakéhokoliv jiného průkazu, kterým se chce cestující prokazovat (například řidičák). Tento průkaz pak automaticky naskakuje při konkrétním nákupu a zároveň ho lze změnit pro případ, že jízdenka je kupována pro někoho jiného. ČD to vysvětlují tím, že tím chtějí zabránit, aby na jeden lístek z e-shopu jezdilo více lidí. Firma zatím nemá obdobu kreditového systému jako RegioJet, ale chystá ho na první pololetí letošního roku.

Velmi snadný je nákup přes mobilní aplikaci Můj Vlak, kde chybí snad jen možnost konkrétního výběru místa ve vlaku, která také bude doplněna v první polovině roku. Jednoduchost, kterou zná zákazník z Mého vlaku, pak budou České dráhy aplikovat v nově připravovaném e-shopu, vyhledávači a webových stránkách.

Nejhorší je rezervační systém nejmladšího dopravce Leo Express. Než si lístek koupíte, musíte odklikat nejvíce kroků a ještě navíc je odezva serveru velmi pomalá (testováno na běžném připojení, nikoliv ve vlaku s kolísající wifi), takže nákup lístku vám zabere nejvíce času. Aplikace do telefonu umí pouze nákup jízdenek, nikoliv její storno. Firma slibuje její vylepšení.

3Ceny


Průměrné ceny jízdenek díky konkurenci velmi spadly. Na druhou stranu, tři dopravci a různé třídy znamená i velký chaos v cenících. Nedá se proto říct, kdo je nejlevnější a kdo nejdražší. Pokud vybíráte vlak podle ceny, je jediné řešení: podívejte se na všechny tři dopravce a na konkrétní spoj.

Leo Express se otevřeně hlásí k politice podobné leteckým společnostem, kdy ceny nastavuje i podle poptávky. Díky tomu můžou vedle sebe sedět dva lidé cestující do stejného města a jeden mohl koupit jízdenku za 150, druhý za 400 korun. S věrnostní kartou mají všichni slevu 20 %. Jízdenku lze zrušit až do chvíle odjezdu zdarma, což umožňuje maximální flexibilitu.

Relativně stabilní politiku má RegioJet s cenami od 190 korun za třídu Standard. Výhodou je, že tuto cenu zaplatíte kdykoliv bez ohledu na to, zda jde o odjezd za pět minut nebo pět dní. Zdražuje ji jen pro některé špičkové spoje, tedy v závěru týdne, kdy stojí nejlevnější 290 korun. Jízdenku můžete stornovat do 15 minut do odjezdu bezplatně.

České dráhy nabízí dvě základní ceny podle toho, kdy lístek nakupujete. Superakční je za 190 korun nebo za 295 korun při nákupu blíže času odjezdu. V případě pendolina ještě přičtěte příplatek za povinnou rezervaci ve výši 35 - 100 korun podle typu spoje. Jízdenka neplatí na konkrétní spoj (na rozdíl od místenky), můžete ji využít kdykoliv během dne, což dává cestujícím také dobrou flexibilitu. Když potřebujete jízdenku zrušit, přijdete o 50 % ceny, pokud máte peněženku na In-kartě, tak bez srážky. Pokud lístek zrušíte v den odjezdu a koupíte si stejnou trasu na jindy, není také žádná přirážka.

Cenovým úletem na této trase je první třída v pendolinu. Stejné sedačky (jen s rozdílem barev) jako v druhé třídě, ale za dvojnásobnou cenu. V ceně je navíc minisklenička sektu, salát nebo bageta a nápoj.

4Co je k jízdence zdarma?

Pro cestující z jiných tratí možná trošku nepochopitelný bod, ale konkurence funguje i takto.

V „uplácení“ cestujících vede RegioJet. Automaticky rozdává noviny, kávu, čaj, mošt či vodu. Leo Express nabízí denní tisk a plechovku kofoly pro majitele věrnostní karty (je zdarma). Ve třídě Premium je v ceně tříchodové menu a nápoje, v Byznys jídlo a nápoje. České dráhy dávají půllitrovou vodu a noviny v pendolinu, v ostatních vlacích nic. V případě pendolina a první třídy platí to, co uvádím o pár řádků výše. Kdo si chce dopřát největší luxus, pro něho je třída Premium v Leo Express.

5Vozy a pohodlí

Různí dopravci = různé vozy. Navíc každý má různé třídy. České dráhy na trať nasazují jedny ze svých nejlepších vozů, většinou modernizovaných. Hodnocení sedaček je složité, každému vyhovuje něco jiného. Například na sedačky v pendolinech někdo nenechá ani sáhnout, jinému se na nich sedí špatně. Vyslovený propadák jsem u Českých drah, které mají největší mix vozů, na této trase nezažil.

RegioJet má svoji flotilu postavenou na vozech po rakouských ÖBB. Vozy s oddíly (kupé) nabízí v nejlevnějším tarifu s látkovými potahy, sedí se po šesti. Dražší tarify Relax a Byznys jsou vozy bývalé první třídy s koženými sedačkami a nabízejí větší pohodlí i méně zahuštěné sezení s větším prostorem. V létě se objevovaly stížnosti na nefunkční klimatizaci, v zimě na špatné vytápění. Během testu jsem žádný problém nezaznamenal.

Nové jsou vozy Astra z Rumunska, které nabízejí sedačky s monitory, ale také v nich firma omezila výrazně servis a do jednoho vozu nacpe mnohem více lidí než do jiných. I přes pohodlné kožené sedačky je tak ve voze méně místa než v jiných vozech RegioJetu. Rozteč a místo pro nohy je v Astře nepatrně větší než u Leo Expressu. Pro mě osobně je to jedno z největších zklamání na cestě, zvláště k přehnané sebechvále dopravce těchto vozů. Na druhou stranu byly vozy většinou plné, takže o zákazníky nemají nouzi.

Leo Express jezdí s jednotkami Stadler Flirt se třemi třídami, ze všech dopravců jsou nejnovější a jak se ukazuje, zatím i nejspolehlivější. Technické závady se po počátečních problémech švýcarským jednotkám částečně vyrobeným v Polsku úspěšně vyhýbají. Vlaky jsou lehké a mají dobré zrychlení, na druhou stranu si člověk nechce při shlédnutí videa z nehody ve Studénce domýšlet, co by se dělo v případě, že by místo pendolina jel Flirt.

Netestované třídy Premium a Byznys patří svým komfortem k nejlepším na české železnici. Ekonomická třída je nevyzpytatelná, velkým rizikem pro pohodlí jsou zejména čtyřsedačky, kde čtyři dospělí lidé mají problém se pohodlně vejít. Pro rodiny s dětmi jde naopak o ideální volbu. Pokud sedíte na běžné dvojsedačce, není zásadní problém. Ti, co jezdí neradi proti směru jízdy, by měli vědět, že vlak mění směr v Přerově. Pokud jedete z Prahy do Přerova po směru jízdy, z Přerova vás čeká jízda pozadu.

Pokud byste se rozhodovali podle kvality toalet, není příliš rozdílu. Pokud s vámi cestuje dobytek, dopravce za to nemůže. Všechny testované toalety byly čisté a v pořádku.

6Servis a služby

Pokud hledáte co nejmenší zájem palubního personálu, vedou bezkonkurenčně České dráhy. Průvodčí zkontroluje lístek (u ostatních kontrola neprobíhá, pouze u studentů kontrola žákovských průkazů) a teoreticky můžete mít klid a nikdo se vás už nebude na nic ptá. Průvodčí ČD jsou příjemní, i když v porovnání s personálem soukromníků někteří působí, že je práce s lidmi až tak nebaví (záměrně píšu někteří). V pendolinu prochází ještě obsluha s minibarem, stejně tak ve vlacích EC/IC/Ex. Rozhodně ale ne tak často jako u soukromníků. Pokud si kupujete lístek přes internet, je to jediný vlak, kde vám budou kontrolovat občanský nebo řidičský průkaz.

Nástup soukromníků zbořil i dogma, že ve vlaku jsou jen průvodčí a vlakvedoucí. RegioJet nasadil do každého vozu stevardky a stevardy, kteří během cesty nabízejí jídlo a pití, podobně i Leo Express. Zejména pro mladé lidi je tato práce dobrou školou asertivity při jednání s některými zákazníky, kteří jsou už asi příliš zhýčkáni službami na této trati a chovají se s pocitem, že si mohou dovolit cokoliv. Možná nemají tyto stevardky takové znalosti o železnici jako u Českých drah, v přístupu k zákazníkům mají ale rozhodně lepší školu.

Zcela subjektivně jsem měl u soukromých dopravců ze zákaznického přístupu lepší pocit. Ale je pochopitelné, že pro průvodčí ČD, kteří se musí pravidelně školit ze znalosti jejich složitého tarifu, se může roznášení jídla a pití jevit jako podřadné. Mírně profesionálnější mi přišlo chování posádek Leo Expressu, kde není taková fluktuace personálu jako v RegioJetu.

7Jídlo a pití

Pokud se chcete ve vlaku levně najíst a napít, bezkonkurenčně vede RegioJet (ne ve vozech Astra). Dortík za 9 korun, káva zdarma, plněné croissanty za 20 korun a některé zboží levnější než v obchodech, například sušené maso Jerky. I ostatní dopravci ale mají občerstvení za velmi rozumné ceny.

V jídelních vozech mě sice zklamala snídaně v pendolinu, na druhou stranu JLV jako provozovatel jídelních vozů Českých drah nabízí velmi chutná jiná jídla, navíc s pravidelnou obměnou jídelního lístku i podle sezónnosti. Jako jediný prodává i čepované pivo. Teplé jídlo na porcelánu dostanete pouze u ČD a ve vyšších třídách Leo Express. Ten má v ekonomické třídě také rozumně naceněné občerstvení, do stokoruny se bez problémů najíte.

8Wifi a zásuvky

Připojení k internetu je už samozřejmostí u všech tří dopravců. Bezkonkurenčně nejlépe běží internet v pendolinu, na podobné úrovni jsou některé vozy ČD u vlaků EC/IC a Leo Express, nejhůře běží wifi v RegioJetu. Jde ale částečně o subjektivní pocit, rychlost navíc silně ovlivňuje to, kolik lidí je připojených. Pendolina byla nejprázdnější. Některé vozy ČD ještě internet nemají, v každém vlaku ale už vagon s připojením je.

Zásuvky jsou už ve vlaku také samozřejmostí. Nejlépe je vybaven Leo Express, který má zásuvku pod každou sedačkou. U ostatních se o ni musíte často dělit ještě s někým jiným. Nefunkční zásuvku jsem zažil jednou ve voze Českých drah.

9Cestování s dětmi

Konkurenční boj se projevil i ve službách pro cestující s menšími dětmi. České dráhy i RegioJet na trase jezdí s dětským oddílem, kde si děti mohou hrát a mají tam kino. Leo Express, díky své nízkopodlažnosti oblíbený zejména u rodičů s kočárky, má část vlaku vyčleněnou pro rodiče s dětmi a rozdává například různé hry či omalovánky.

U každého dopravce najdete možná důvod, proč s ním jet či nejet, možná často i čistě subjektivní, která z firem je vám sympatičtější. Výběr záleží na vás, které z kritérií je pro vás nejdůležitější, zda například doba jízdy, přesnost nebo kvalita občerstvení a jeho cena. Máte ale téměř jistotu, že vlakem z Ostravy budete v Praze rychleji než autem.

Autor:


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.