Souprava Českých drah, v pozadí lokomotiva ČD Cargo.

Souprava Českých drah, v pozadí lokomotiva ČD Cargo. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Nákladní vlaky drží ČD v plusu, osobní doprava prohloubila ztrátu

  • 121
Skupina České dráhy zvýšila v prvním pololetí svůj zisk. Státní dopravce ale stále prodělává ve svém hlavním byznyse, osobní dopravě. Ztráty v přepravě cestujících dokonce ještě rostou.

Čistý zisk celé skupiny za první pololetí stoupl podle mezinárodních účetních standardů IFRS na 375 milionů korun, což je více než trojnásobné zlepšení. Loni za stejné období vydělala firma 102 milionů korun.

„Odráží se v něm růst výnosů z osobní dopravy, ale také prodej zbytného majetku i lepší hospodaření segmentu nákladní dopravy,“ uvedla firma v tiskové zprávě.

Klíčovým byznysem Českých drah je však osobní doprava a její výsledky jsou i přes růst výnosů horší. Cestujících sice přibývá, celkový přepravní výkon stoupl o 2 %, ale ČD na nich prodělává čím dál více: za první pololetí 342 milionů korun, což je více než čtyřnásobek oproti loňskému prodělku 78 milionů.

Loni přitom osobní dopravu ovlivňovaly velké výluky. Firma ztrátu vysvětluje zvýšením nákladů, například osobními a sociálními náklady spojenými s kolektivní smlouvou na rok 2016 nebo vyššími odpisy za nová vozidla.

I přes horší hospodářské výsledky v osobní dopravě investoři státní firmě věří, v květnu agentura Moody’s o jeden stupeň zlepšila rating na úroveň Baa2 se stabilním výhledem. „ Zvýšení ratingu odráží strukturální zlepšení v provozním hospodaření Českých drah, zlepšení zadluženosti a likvidity Českých drah. Je za tím dvouletá soustavná práce na zlepšení finančního profilu společnosti, což ale jde ruku v ruce se zkvalitňováním služeb, zvyšováním efektivity a pochopitelně také s úspěšným fungováním dceřiných společností, které přispívají k dosažení lepších výsledků celé Skupiny ČD,“ řekl předseda představenstva Pavel Krtek.

V cargu tržby klesly, zvýšila se efektivita

V zisku jsou České dráhy jako skupina hlavně díky ČD Cargo, které za první pololetí vydělalo 427 milionů korun. Firmě přitom klesly tržby o dvě procenta a její vlaky jezdily méně, tento pokles byl ale podle tiskové zprávy kompenzován „vyšší efektivitou nákladního dopravce, která se přímo odráží v úsporách nákladů.“ Oproti loňskému roku je výsledek nákladní dopravy lepší o sto procent.

Pozitivní pololetní výsledky hlásí i soukromí železniční dopravci. „V LEO Express došlo napříč celou sítí k nárůstu počtu cestujících o více než 30 %, převezeno bylo přes 630 tisíc lidí,“ uvedla za firmu Barbora Mičková. Dopravci stouply výnosy o více než 18 procent, hlavními zdroji růstu jsou podle firmy hlavně nové linky.

RegioJet za letošní rok předpokládá ziskové hospodaření v obdobné výši jako v roce 2015, tedy zisk přibližně 40 milionů Kč před zdaněním s tím, že u tržeb předpokládá nárůst o 25 %. „Žluté expresy RegioJet za prvních šest měsíců letošního roku přepravily celkem 1,76 milionu cestujících, v meziročním srovnání o 25,7 % více,“ uvedl mluvčí firmy Aleš Ondrůj.