Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

ČSA vykázaly za rok 2011 ztráty, mzdy nejvyššího vedení však vzrostly

  4:01aktualizováno  4:01
České aerolinie až na konci roku 2012 zveřejnily auditované výsledky hospodaření za rok 2011. Podle nich společnosti klesly tržby a po účetním zisku aerolinie vykázaly ztráty. I přes ně však vzrostla výše mezd nejvyššího vedení firmy.
ČSA za rok 2011 vykázaly ztrátu.

ČSA za rok 2011 vykázaly ztrátu. | foto: ČSA

České aerolinie v roce 2011 utržily 14 miliard korun, což je o 2,5 miliardy méně než o rok dříve. Pohoršily si také v celkovém výsledku: z účetního zisku 76 milionů se dostaly do 241milionové ztráty. Provozní ztráta pak v roce 2011 činila 1,159 miliardy korun. Celková neuhrazená ztráta z předchozích let dosahuje 4,6 miliardy.

Údaje o hospodaření vyplývají z výroční zprávy za rok 2011, kterou České aerolinie odeslaly k obchodnímu soudu těsně před koncem roku. Detailní informace o hospodaření jsou známy až teď, při loňské prezentaci výsledků firma podrobné údaje nezveřejňovala. Součástí účetní závěrky je také hodnocení hospodaření společnosti od auditorů, kteří upozornili na možná nebezpečí.

"Zachování předpokladu časově neomezeného trvání společnosti je podmíněno i realizací restrukturalizačního plánu," napsali auditoři z KPMG ve svém vyjádření.

I přes ztrátovost se mzdy vysokého managementu zvýšily

Z výroční zprávy také vyplývají údaje o celkových mzdových nákladech nejvyššího vedení. Zatímco v roce 2010 si jeho 15 členů rozdělilo 41,5 milionu korun, o rok později to bylo 49,7 milionu. To představuje růst o pětinu. Podle mluvčí Českého aeroholdingu Michaely Lagronové však v roce 2011 nedošlo k žádnému navýšení mezd vedení oproti roku 2010.

"Rozdíl ve výši celkové sumy mzdových nákladů na vedení společnosti je způsoben tím, že v roce 2010 nebyly managementu vyplaceny bonusy za rok 2009, a novému vedení tak náležely bonusy až za rok 2010 vyplacené v roce 2011," vysvětila Lagronová. Celkové hospodaření roku 2010 bylo ziskové, provozně však skončil dopravce ve ztrátě 351 milionů a prodal majetek za 2,7 miliardy korun.

Bývalé vedení Radomíra Lašáka počítalo s tím, že by mohlo dostat za období let 2006 až 2009 odměny v součtu přes 100 milionů korun. Bonus nakonec nedostali a ani nedostanou, ČSA zrušily i rezervu, kterou v účetnictví pro tento případ měly.

Mluvčí Lagronová připomíná, že Miroslav Dvořák, současný šéf aeroholdingu, pod který ČSA náleží, nebral žádný plat za post prezidenta aerolinií. Běžel mu příjem od Letiště Praha.

Majetek se prodává méně

Výroční zpráva ukazuje, že také v roce 2011 hospodaření aerolinií pomohl vylepšit rozprodej majetku, byť už v mnohem menší míře než v roce 2010. Z 2,7 miliardy se snížil na 876 milionů korun.

Z firem, které dříve patřily pod ČSA a které si koupil aeroholding, se do zisku dostaly Czech Airlines Handling a Czech Airlines Technics. Handling vydělal 14 a technika čtyři miliony korun čistého.

Ve ztrátě naopak skončilo hospodaření Holidays Czech Airlines, charterové společnosti, která letos ukončí své působení na trhu pro cestovní kanceláře. Firma prodělala přes 53 milionů korun. "Ztráta byla způsobena zejména zvýšenými náklady na palivo ve výši zhruba 110 milionů korun," upřesnila Lagronová. Palivová doložka pro klienty navíc podle ní částečně spadla do účetnictví až na začátku loňského roku.

Poprvé v historii vyplatilo ze svého hospodaření dividendy i Letiště Praha. Ty dostal mateřský aeroholding a pomohly financovat nákupy jednotlivých firem původně spadajících pod ČSA.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.