Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Výsledky Karosy předčily očekávání

  17:44aktualizováno  17:44
Největší český výrobce autobusů Karosa Vysoké Mýto naplnil a posléze i překročil loňský výrobní plán. Oproti původnímu přání prodat 1141 autobusů se nakonec podařilo na trhu umístit 1251 vozidel. Tržby společnosti dosáhly zhruba 4,6 miliardy korun a předchozí rok překonaly o tři procenta. Zásluhu na dobrých výsledcích má hlavně export. "Největším odběratelem byla Francie, kde jsme prodali 580 školních autobusů," řekl generální ředitel Rudolf Černý. Francouzský trh školních autobusů ovládá Karosa ze dvou třetin.

Hospodářský výsledek zatím vedení vysokomýtské automobilky nezveřejnilo. Očekává ale, že překoná zisk 335 milionů korun z roku 1999.

Vývoj některých ukazatelů Karosy

UKAZATEL

1997

1998

1999

2000

tržby (mld. Kč)

3,2

3,7

4,5

4,6

čistý zisk (mil. Kč)

169

296

335

-

prodej autobusů v ks

1001

1078

1235

1251

- z toho export

484

540

673

778

Úspěch Karosy na domácím poli nebyl tak výrazný, přesto si udržela téměř sedmdesátiprocentní podíl na českém trhu, kde si její autobus koupilo 473 zákazníků. Oproti předchozímu roku zaznamenala ale pokles o šestnáct procent.

Na nezájem o obnovu českého autobusového parku již několik let upozorňuje Svaz výrobců a dovozců automobilů, podle jehož údajů je současné tempo renovace vozidel čtyři procenta za rok.

Klesající poptávka se dotkla v ČR autobusů meziměstských i městských, u kterých je podle Černého množství vozidel nahrazováno vyšší kvalitou v podobě nízkopodlažních autobusů - prodalo se jich sto dvacet. Meziměstské dopravce trápí nejasné ekonomické vyhlídky a celkové omezení výdajů.

V zahraničí se nejlépe daří Karose ve Francii (580 kusů) a na východních trzích (Litva, Lotyšsko, Rusko, další země bývalého SSSR), kde prodala 64 vozů. Tradičně dobrým odbytištěm je také Slovensko, kde zákazníci koupili 121 autobusů.

Plány na letošní rok jsou překvapivě ještě nižší - počítají s prodejem pouze 1105 autobusů. Černý nevyloučil, že budou opět překročeny, protože nepočítají se zatím značně nejistými obchodními příležitostmi.

Kvůli přestavbě závodu ve Vysokém Mýtě dojde k přerušování výroby, do které by měla přijít vozidla splňující emisní normu EURO 3. Koncem roku bude pravděpodobně zahájena výroba autobusů Ares - alternativy k současné řadě 900.

Pět set osmdesát vozů Récreo prodala Karosa v roce 2000 ve Francii. Tamní trh školních autobusů ovládá ze dvou třetin.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Majitel značky Favorit Richard Galovič.
Favorit má nového investora. Získal 70 milionů na vstup do zahraničí

Společnost Favorit Czechoslovakia, která se od roku 2011 snaží oprášit slávu luxusních jízdních kol, získala nového investora. Společnost C2H internetového...  celý článek

Vozíky si následně převezmou pracovníci vyskladňující zboží. Ti opět skenují...
Amazon přidá na hodinové mzdě desetikorunu. Vedoucí si polepší o 6 procent

Americký internetový prodejce Amazon zvýší v Česku od září nástupní mzdu o osm procent. Hodinová sazba se tak zvýší na 135 korun, vedoucím týmu stoupne o 5,9...  celý článek

Ředitel společnosti Spak Sušice Tomáš Froyda. (16. prosince 2016)
Sušický kečupář Spak nemá dost lidi, některé výrobky škrtne

Zatímco zájem o dresinky klesá, kečupům Spak se daří. Nyní však firma plánuje nabídku zúžit. Důvodem je nedostatek personálu, se kterým se firma potýká.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.