Výsledky Karosy předčily očekávání

Největší český výrobce autobusů Karosa Vysoké Mýto naplnil a posléze i překročil loňský výrobní plán. Oproti původnímu přání prodat 1141 autobusů se nakonec podařilo na trhu umístit 1251 vozidel. Tržby společnosti dosáhly zhruba 4,6 miliardy korun a předchozí rok překonaly o tři procenta. Zásluhu na dobrých výsledcích má hlavně export. "Největším odběratelem byla Francie, kde jsme prodali 580 školních autobusů," řekl generální ředitel Rudolf Černý. Francouzský trh školních autobusů ovládá Karosa ze dvou třetin.

Hospodářský výsledek zatím vedení vysokomýtské automobilky nezveřejnilo. Očekává ale, že překoná zisk 335 milionů korun z roku 1999.

Vývoj některých ukazatelů Karosy

UKAZATEL

1997

1998

1999

2000

tržby (mld. Kč)

3,2

3,7

4,5

4,6

čistý zisk (mil. Kč)

169

296

335

-

prodej autobusů v ks

1001

1078

1235

1251

- z toho export

484

540

673

778

Úspěch Karosy na domácím poli nebyl tak výrazný, přesto si udržela téměř sedmdesátiprocentní podíl na českém trhu, kde si její autobus koupilo 473 zákazníků. Oproti předchozímu roku zaznamenala ale pokles o šestnáct procent.

Na nezájem o obnovu českého autobusového parku již několik let upozorňuje Svaz výrobců a dovozců automobilů, podle jehož údajů je současné tempo renovace vozidel čtyři procenta za rok.

Klesající poptávka se dotkla v ČR autobusů meziměstských i městských, u kterých je podle Černého množství vozidel nahrazováno vyšší kvalitou v podobě nízkopodlažních autobusů - prodalo se jich sto dvacet. Meziměstské dopravce trápí nejasné ekonomické vyhlídky a celkové omezení výdajů.

V zahraničí se nejlépe daří Karose ve Francii (580 kusů) a na východních trzích (Litva, Lotyšsko, Rusko, další země bývalého SSSR), kde prodala 64 vozů. Tradičně dobrým odbytištěm je také Slovensko, kde zákazníci koupili 121 autobusů.

Plány na letošní rok jsou překvapivě ještě nižší - počítají s prodejem pouze 1105 autobusů. Černý nevyloučil, že budou opět překročeny, protože nepočítají se zatím značně nejistými obchodními příležitostmi.

Kvůli přestavbě závodu ve Vysokém Mýtě dojde k přerušování výroby, do které by měla přijít vozidla splňující emisní normu EURO 3. Koncem roku bude pravděpodobně zahájena výroba autobusů Ares - alternativy k současné řadě 900.

Pět set osmdesát vozů Récreo prodala Karosa v roce 2000 ve Francii. Tamní trh školních autobusů ovládá ze dvou třetin.