Na Velikonoce se letos nakupovalo až v dubnu, což zhoršilo výsledky maloobchodu za březen.

Na Velikonoce se letos nakupovalo až v dubnu, což zhoršilo výsledky maloobchodu za březen. | foto: Jiří Salik Sláma, MAFRA

Posunuté Velikonoce odložily březnové útraty Čechů za potraviny

  • 2
Výsledky maloobchodu za březen nejsou tak dobré jako v únoru, kdy někteří analytici mluvili o konci krize. Přesto Češi utratili o 5,2 procenta více než loni. V případě potravin však obchodníky nepotěšili, protože naopak utratili o pět procent méně peněz. Loni totiž Češi na Velikonoce utráceli už v březnu, letos až v dubnu.

"K meziročnímu růstu tržeb přispěl více motoristický segment než samotný maloobchod," uvedl Český statistický úřad, který nová data zveřejnil. Meziročně vzrostly výsledky očištěné o počet pracovních dní o 5,2 procenta, meziměsíčně klesly o 0,4 procenta.

Trendy se příliš nemění. Výsledky do značné míry vylepšují prodeje aut a také pokračuje výrazným dvouciferným tempem růst nákupů na internetu (o 18,2 procenta). Bez aut by maloobchod rostl jen o 1,3 procenta.

Přestože se v únoru útraty za potraviny zvedly z dlouhodobé stagnace, v březnu se opět za jídlo utrácelo oproti loňsku méně (o 5,5 procenta). Částečně za to může posun Velikonoc, na které se letos nakupovalo až v dubnu, tedy o měsíc později než loni. Útraty za pohonné hmoty stagnovaly.

"Pozitivní zprávou je, že tržby v obchodech rostou a potvrzují tak oživení spotřebitelské poptávky, která má za sebou dva slabé roky. Díky nízké inflaci se zlepšuje finanční situace domácností, zvláště když lidé mohou od letošního roku výrazně ušetřit za elektřinu a plyn. Když k tomu připočteme levnější volání, tak se zvětšuje domácnostem prostor pro nákupy jiného zboží a služeb," říká analytik ČSOB Petr Dufek. 

Banka očekává, že v dalších měsících růst tržeb obchodníků zvolní a usadí se zhruba na třech procentech.