Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Radek Cihla, MAFRA

V listopadu Češi začali utrácet, projevilo se oslabení koruny

  • 90
Obchodníci měli v listopadu z pohledu tržeb nejlepší měsíc od ledna 2011. Lidé utráceli v obchodech o 7,8 procenta více než loni. Ekonomové se shodují, že poptávku rozhýbala měnová intervence. Růstu tržeb pomohl hlavně prodej aut a nepotravinářského zboží. Výrazně rostly tržby na internetu.

Data zveřejnil Český statistický úřad. Bez očištění tržby meziročně rostly o 6,1 procenta, po očištění o rozdíly v počtu pracovních dnů o 7,8 procenta a meziměsíčně reálně o 3,6 procenta.

"Takto brutální růst lze připsat na vrub devizovým intervencím. Lidé ve strachu z budoucího zdražení vzali obchody útokem a důkladně se předzásobili. Pravděpodobně velkou část vánočních dárků nakoupili už v listopadu," říká analytik Raiffeisenbank Václav Franče a zároveň si klade otázku, zda bude mít tento efekt pokračování. Letos však spíš čeká pokles maloobchodu způsobený i vyšší inflací.

Také další ekonomové souhlasí s tím, že se České národní bance podařilo alespoň prozatím povzbudit lidi k utrácení. "Je pravděpodobně, že do velké míry bude aktuální zvýšení poptávky kompenzováno jejím pozdějším snížením, tedy že jde o přesun poptávky v čase. Nicméně zásadní je omezení rizika neustálého odkládání spotřebních výdajů a roztočení deflačně-recesní spirály," říká hlavní ekonom Patria Finace David Marek. Opatření ČNB se pomalu začíná promítat  do inflace, hlavní efekt však přijde až letos. (o prosincové inflaci více zde)

Poptávka se přesouvá na internet

Z více než třetiny byl maloobchod závislý na prodejích automobilů, které přispěly k celkovému číslu 3,4 procentními body. V závěsu je nepotravinářské zboží s podílem 2,2 procentního bodu. Výsledky táhly dolů prodeje pohonných hmot.

Opět se výrazně dařilo prodejům přes internet a zásilkové služby. Je vidět, že předvánoční on-line nákupy přes internet lákají Čechy čím dál víc. Tento segment přidal 36,4 procenta, což je nejvíce za poslední čtyři roky. Čísla potvrzují tvrzení on-line prodejců, kteří si pochvalovali růst prodejů o desítky procent, v případě některého zboží i o stovky procent.