Vyplývá to z dat, které v úterý zveřejnilo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a provozovatel mýtného systému, sdružení firem vedené společností Kapsch. Data potvrzují loňský trend výrazného růstu kamionové dopravy. Jen loni počet mýtných transakcí stoupl více než o osm procent.
Výběru mýta v Česku dál výrazně dominuje loni modernizovaná dálnice D1, kde na mýto připadlo 36,5 haléřů z každé vybrané koruny v Česku. I přes probíhající stavební práce na ni loni řidiči nezanevřeli a provoz se dokonce zvýšil. Nejvytíženější úsek na české dálnici je právě na D1 u Brna mezi sjezdy na Mikulov a Bratislavu, kde každý den projede až 18 tisíc nákladních vozů.
Mýto zlevníme. Ale nezáleží to jen na nás, říká šéf české pobočky Kapsch![]() |
Mýto, které vstupuje letos do posledního roku desetileté smlouvy s Kapschem a jehož další budoucnost je nejistá, vygenerovalo za posledních devět let celkem 67,6 miliardy korun do státního rozpočtu. Loni stát vybral 9,7 miliardy korun.
Celková částka za mýto mohla být i vyšší, stát ale příliš nereflektoval změny vozového parku dopravců a nezdražil sazby i u ekologičtějších kamionů. Vozy s emisními třídami Euro 5 a 6 zaplatily loni už téměř tři čtvrtiny vybraných prostředků.
Podle statistik tvoří téměř devadesát procent veškeré nákladní dopravy kamiony těžší než dvanáct tun. Nejvíce platí stále čeští dopravci (53 %), jejich podíl ale klesá. Na dalších místech jsou Poláci a Maďaři. V seznamu zemí, odkud kamiony přijely, je například i Tádžikistán, Alžírsko nebo Libanon. Rekordmanem byl loni kamion, který v Česku najel 133 tisíc kilometrů a zaplatil 922 tisíc.
ŘSD letos očekává pokoření rekordního výběru mýta a překonání hranice 10 miliard korun. Pětinu z toho ale spolknou náklady na provoz mýta, ty i loni zůstaly kolem hodnoty dvou miliard korun. Nepatrně však klesly na 1,959 miliardy, podle šéfa Kapsche Karla Feixe to bylo díky slevám za provoz dalších palubních jednotek.