Podle statistik tvoří téměř devadesát procent veškeré nákladní dopravy kamiony těžší, než 12 tun. Nejvíce platí stále čeští dopravci (53%), jejich podíl ale klesá.

Podle statistik tvoří téměř devadesát procent veškeré nákladní dopravy kamiony těžší, než 12 tun. Nejvíce platí stále čeští dopravci (53%), jejich podíl ale klesá. | foto: František Vlček, MAFRA

Kamiony zaplatily mýto za dvě miliardy kilometrů. Stát mohl vybrat víc

  • 58
Kamiony v Česku najely po zpoplatněných silnicích a dálnicích přes dvě miliardy kilometrů, každý pracovní den jich po Česku jezdí 66 tisíc. Výběru mýta dál výrazně dominuje loni modernizovaná dálnice D1, kde se vybralo 36,5 haléřů z každé mýtem získané koruny v Česku. Loni stát vybral 9,7 miliardy korun. Mohlo to ale být i daleko víc.

Vyplývá to z dat, které v úterý zveřejnilo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a provozovatel mýtného systému, sdružení firem vedené společností Kapsch. Data potvrzují loňský trend výrazného růstu kamionové dopravy. Jen loni počet mýtných transakcí stoupl více než o osm procent.

Výběru mýta v Česku dál výrazně dominuje loni modernizovaná dálnice D1, kde na mýto připadlo 36,5 haléřů z každé vybrané koruny v Česku. I přes probíhající stavební práce na ni loni řidiči nezanevřeli a provoz se dokonce zvýšil. Nejvytíženější úsek na české dálnici je právě na D1 u Brna mezi sjezdy na Mikulov a Bratislavu, kde každý den projede až 18 tisíc nákladních vozů.

Mýto zlevníme. Ale nezáleží to jen na nás, říká šéf české pobočky Kapsch

Mýto, které vstupuje letos do posledního roku desetileté smlouvy s Kapschem a jehož další budoucnost je nejistá, vygenerovalo za posledních devět let celkem 67,6 miliardy korun do státního rozpočtu. Loni stát vybral 9,7 miliardy korun.

Celková částka za mýto mohla být i vyšší, stát ale příliš nereflektoval změny vozového parku dopravců a nezdražil sazby i u ekologičtějších kamionů. Vozy s emisními třídami Euro 5 a 6 zaplatily loni už téměř tři čtvrtiny vybraných prostředků.

Podle statistik tvoří téměř devadesát procent veškeré nákladní dopravy kamiony těžší než dvanáct tun. Nejvíce platí stále čeští dopravci (53 %), jejich podíl ale klesá. Na dalších místech jsou Poláci a Maďaři. V seznamu zemí, odkud kamiony přijely, je například i Tádžikistán, Alžírsko nebo Libanon. Rekordmanem byl loni kamion, který v Česku najel 133 tisíc kilometrů a zaplatil 922 tisíc.

ŘSD letos očekává pokoření rekordního výběru mýta a překonání hranice 10 miliard korun. Pětinu z toho ale spolknou náklady na provoz mýta, ty i loni zůstaly kolem hodnoty dvou miliard korun. Nepatrně však klesly na 1,959 miliardy, podle šéfa Kapsche Karla Feixe to bylo díky slevám za provoz dalších palubních jednotek.