Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jančurův RegioJet loni prohloubil ztrátu, Student Agency zvýšila zisk

  7:06aktualizováno  11:25
Cenová válka u vlaků mezi Prahou a Ostravou způsobuje soukromým dopravcům čím dál hlubší ztráty. Během loňského roku prodělaly společnosti Leo Express a RegioJet v součtu 251 milionů korun. Pouze státní České dráhy nadále tvrdí, že jsou na trase ziskové.

U první jízdy vlaku RegioJet nechyběly mažoretky. (22. září 2011) | foto: Yan Renelt, MF DNES

Leo Express, který vlastní Leoš Novotný ml., na železnici Praha–Ostrava přišel o 159 milionů korun, RegioJet odepsal 92 milionů. „Nejsme daleko od zisku, letos bude ztráta menší,“ věří majitel RegioJetu Radim Jančura, přestože se meziročně jeho firma propadla o 18 milionů. RegioJet v minulém roce svezl o 40 procent více cestujících než předloni. Tržby mu však stouply jen o 28 procent na 317 milionů korun.

Ke zlepšení hospodaření má přispět prodlužování souprav. RegioJet nakoupil další vagony a ve špičce jezdí až s deseti vozy.

Oba dopravci loni utržili z každé jízdenky v průměru kolem 190 korun, přesto jim to do kladných čísel nestačilo: RegioJet loni prodělal na každé jízdence 56 korun, Leo Express 200 korun. Rozdílná výše je částečně způsobena vyššími odpisy Leo Expressu za nové jednotky.

Dopravci ze ztrát viní České dráhy, které podle nich zneužily své dominantní postavení na trase a začaly nabízet ceny pod náklady (více čtěte zde). Leo Express tento týden dráhy zažaloval o 418 milionů korun, RegioJet se od srpna hodlá soudně domáhat ještě podstatně vyšší sumy. 

České dráhy mezitím o dominantní postavení na trase mezi Prahou a Ostravou přišly, přesto podle svých slov se ztrátou nejezdí. Počty ovšem vzbuzují u rivalů pochybnosti. Před příchodem konkurence, který znamenal snížení cen, dostávaly s výjimkou pendolin dotace, dráhy navíc loni celkově skončily v hluboké ztrátě.„Pokud byly v minusu na trase před naším vstupem, těžko mohou být teď na Ostravě v plusu. Zvláště když jezdí část spojů jen se čtyřmi vozy,“ domnívá se Radim Jančura.

RegioJet vydělává zatím jen na Slovensku, kde na objednávku tamního ministerstva dopravy provozuje vlaky mezi Bratislavou a Komárnem. Loni provoz trati poprvé skončil v černých číslech, a to ve výši 15 tisíc eur. Od prosince firma své aktivity na Slovensku rozšíří, chystá totiž spuštění dálkových vlaků mezi Bratislavou a Košicemi.

Ztráta dopravce RegioJet

Vlaky jsou pro Jančuru jediným ztrátovým byznysem. Značka Student Agency, kam patří jak prodej letenek či zájezdů, tak provoz autobusů, loni zvýšila tržby o 14 procent na 1,85 miliardy korun. Největší podíl na obratu mají autobusy, které loni pokořily miliardovou hranici. Zisk před zdaněním Student Agency stoupl ze 144 milionů korun na 151 milionů. Lepší výsledek vykázal i Orbix, který prodává letenky firemním zákazníkům.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.