Po letech poklesu se zvedá i železniční nákladní doprava.

Po letech poklesu se zvedá i železniční nákladní doprava. | foto: Iva Špačková, iDNES.cz

České ekonomice se daří, tuzemská doprava ve čtvrtletí zesílila výkon

  • 50
Zlepšující se kondici tuzemské ekonomiky potvrzují další čísla, která přímo odrážejí každodenní dění v Česku. Po letech slabší poptávky zažívají mimořádně silný rok dopravní společnosti. Kamionoví přepravci hlásí nejlepší čísla za posledních deset let, ode dna se odrazila i železniční nákladní doprava.

Ukazují to údaje, které zveřejnilo za první čtvrtletí ministerstvo dopravy. Podle nich nejsilněji rostla právě nákladní silniční doprava. Kamiony přepravily téměř 70 milionů tun nákladu, zatímco před rokem to bylo necelých 63 milionů tun. Přepravní výkon za první čtvrtletí je nejsilnější od roku 2004, kdy ministerstvo začalo detailní statistiky zveřejňovat.

„Problém s naplněním kapacit teď opravdu není. Věříme, že se tím podaří narovnat i ceny, které výrazně během krize klesly,“ upozorňuje Martin Felix ze sdružení autodopravců Česmad Bohemia.

V ukazateli tunokilometrů (počet najetých kilometrů násobený převezenými tunami) se zvýšil výkon kamionové dopravy dokonce o čtvrtinu. Nárůst zakázek potvrzují dopravci i velké logistické firmy. „Přes proměnlivou situaci na trhu se nám poslední dva roky dařilo uzavírat řadu nových obchodů. Průběžně registrujeme nárůst zakázek asi o dvanáct až patnáct procent,“ uvedl Tomáš Holomoucký, šéf českého zastoupení DB Schenker.

GRAF: Jak roste množství přepraveného zboží

Podle něj zaznamenali v prvním čtvrtletí dokonce pětinový růst. „U našich zákazníků sledujeme, že se v posledním roce nejlépe daří automobilovému průmyslu, kde dominuje především export součástek,“ dodal.

Stát z boomu nákladní silniční dopravy ovšem tolik neprofituje: výběr mýta roste jen v řádu jednotek procent. Důvodem jsou slevy zavedené pro dopravce s ekologičtějšími motory.

Železniční doprava stoupá. Osobní, ale i nákladní

Po letech propadu se zvedá také nákladní železniční doprava. Přepravní výkon za první čtvrtletí stoupl o necelá tři procenta. Po silnici se však stále vozí podstatně více zboží: na každou tunu nákladu převezenou po železnici připadá více než trojnásobný objem zboží na silnici. Důvodem je i nerovnoměrné zatížení poplatky: zatímco železniční dopravci platí za každý ujetý kilometr, silniční jen na části sítě.

V růstu pokračuje i železniční osobní doprava, i když nepatrně o 1,2 procenta. Podle Miroslava Vyky, šéfa Svazu cestujících ve veřejné dopravě, teď noví cestující přicházejí hlavně v regionální a příměstské dopravě, protože přepravní výkon v osobokilometrech (počet cestujících násobený ujetými kilometry) klesá. „V dálkové dopravě se trh na stávajících tratích po vstupu konkurence nasytil,“ míní Vyka. Podle něj by mohlo dojít k nárůstu po plném nasazení railjetů mezi Prahou a Vídní.

Stagnují i počty cestujících v autobusech, roste prakticky jen dálková mezinárodní doprava. Vyka to vysvětluje i tím, že to je důsledek nekvalitní železnice. „Například mezi Prahou a Mnichovem nebo Prahou a Norimberkem jsou autobusy rychlejší a levnější.“

Další rok v řadě naopak klesá počet cestujících v městské hromadné dopravě.
Šéf Svazu dopravního podniků Antonín Macháček nechce zatím výsledky za první čtvrtletí hodnotit, podle něj je potřeba analyzovat až celoroční čísla. Podle Vyky za tím může být i teplá zima.

„Cestující využívali častěji svá osobní auta díky příznivému počasí a mohli i relativně bezpečně vyjíždět na silnice například na letních pneumatikách. Stejně jako bylo možné v letošní zimě cestovat na kole a více využívat pěší přesuny,“ dodal Vyka. Dalším důvodem však může být škrtání v jízdních řádech společně se zdražením v některých městech.