Vysoké letní teploty trápí hlavně staré škodovky, potíže však mohou mít i nejmodernější automobily

Také automobily se v současných parných dnech zapotí.
Také automobily se v současných parných dnech zapotí. A nemusí to být jen staré Škody 105/120, které jsou k přehřívání motorů velmi náchylné a dají se v nesnázích vidět nejčastěji. Do potíží s přehřátými motory se dostávají i moderní auta. Potvrzuje to Petr Svoboda, šéf plzeňského zastoupení a servisu Nissanu.

"Praxe ukazuje, že z moderních vozů se častěji přehřívají auta s klimatizací, která mají dva chladiče s ventilátory za sebou. Ten klimatizační je řidší a propouští nečistoty. Mezi dvěma chladiči vzniká vzduchový vír a na vodním chladiči se usazuje špína," říká. Uvedené problémy častěji a dřív postihují auta, která víc jezdí prašnými, lesními či polními cestami. "Zanesené chladiče a s tím souvisící potíže s přehříváním motorů mívají také vozidla relativně mladá, třeba už po 70 tisících kilometrů," pokračuje Petr Svoboda. Zmíněným způsobem zanesený vodní chladič je o to zrádnější, že se ve všedním provozu, například při kratších jízdách do zaměstnání či v běžném provozu v okolí měst, nijak nepříznivě neprojeví. Potíže přijdou až v době nejméně vhodné. Obvykle se začne přehřívat plně naložené auto na cestě na dovolenou, zvlášť když má zdolat prudší stoupání či pomalou jízdu v koloně v ucpaném městě nebo třeba na příjezdu k hraničnímu přechodu. "Vysvětlení je jednoduché. Při obvyklé jízdě při běžné venkovní teplotě kolem 20 stupňů se motor bez problémů zchladí, byť by měl i třetinu chladiče zalepenou špínou. Jakmile je větší teplo, motor protestuje," upřesňuje Petr Svoboda. Podobné problémy mohou způsobit také zkorodované kontakty termostatického spínače elektrického větráku. Odborníci se shodují, že po šesti osmi letech provozu auta to je naprosto běžné. A jestliže se při poklidném cestování na chatu či výlety automobil nezahřeje natolik, aby elektrický ventilátor chladiče potřeboval a řidič odhalil jeho případnou závadu, opět obvykle nastane krize v horách či v hustém provozu západoevropských metropolí. Nesnáz bývá o to horší, když není kde automobil s přehřátým motorem odstavit. Co v případě přehřátého motoru dělat? "Co nejdřív zastavit, ale nevypínat motor," radí Petr Svoboda. "V klidu je pak nutné zjistit, zda motoru nechybí chladicí kapalina. Pokud ano, tak nezbývá, než motor vypnout a zavolat mechaniky, kteří závadu opraví. Když je vůz jenom přehřátý, tak doporučuji nechat motor běžet a k tomu pustit naplno topení. Po třech až pěti minutách lze vůz vypnout a po dalších 15 až 20 minutách je dobré s maximální opatrností a za pomoci ručníku či hadru pomalu otevřít víčko chladicího systému. Ten nakonec při běžícím motoru, aby chladicí kapalina cirkulovala, pomalu dolijeme." Jednodušší však je všem uvedeným potížím předejít. Před cestou na dovolenou, zvláště když vede do hor či teplejších krajin, je dobré zajet do servisu a nechat automobil prohlédnout. Chladicí systém totiž může skrývat řadu závad. Mohou to být třeba jen nepatrně prasklé či zpuchřelé hadice chladicího systému či jiné netěsnosti, prokluzující klínový řemen pohonu ventilátoru, vadný termostat či těsnění pod hlavou válců nebo malé množství chladicí kapaliny. "Doporučuji si v servisu o kontrolu a případné vyčištění chladiče výslovně požádat. Tento úkon totiž není v běžných servisních postupech," radí Petr Svoboda. Stejně tak je dobré nechat zkontrolovat kontakty a správnou funkci termostatického spínače elektrického větráku. Žádný z těchto zásahů u osobních automobilů zpravidla nestojí víc než pár stokorun. Naopak škody, které mohou vzniknout přehřátím motoru, se počítají na desetitisíce.