Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Rychlovlaky z Prahy do Drážďan hned tak nepojedou, Česko plán brzdí

  5:12aktualizováno  5:12
Správa železniční dopravní cesty opět zpomalila přípravu vysokorychlostního spojení z Prahy do Drážďan. A to kvůli námitkám největší projekční firmy na železnici v Česku.

Případ zakázky na studii proveditelnosti pro tuto trasu přitom ukazuje, že Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) používá dvojí metr. Zatímco například při zakázce na studii polohy brněnského nádraží nelenila a smlouvu uzavřela i přes probíhající šetření u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, v případě zakázky na rychlé spojení do Německa zakázku rovnou přerušila a na několik měsíců nechala soutěž u ledu. Česko přitom s vysokorychlostními tratěmi zaspalo, otevření rychlé tratě chystají například už i v Maroku.

Oproti zakázce na studii v Brně je u soutěže na rychlovlaky do Drážďan podstatný rozdíl - zakázku by měla v Česku poprvé získat francouzská společnost Egis, která patří k největším projektantům v Evropě a má za sebou přípravu části tratí pro francouzské rychlovlaky TGV.

Soutěž však napadla tuzemská společnost Sudop Praha patřící do skupiny Sudop Group, která v Česku získává většinu projekčních zakázek na dráze a z velké části tak ovlivňuje podobu železnice včetně nákladných modernizací, které však rychlejší spojení často nepřinášejí.

Sudop se ve své námitce snažil napadnout, že SŽDC stanovila hodnotu zakázky příliš nízko, sám přitom nabídl o více než pětinu nižší cenu, než SŽDC odhadovala. Podle Sudopu byla navíc zadávací dokumentace neúplná a neurčitá. Požadoval zrušení soutěže a předběžné opatření, které by zabránilo uzavřít smlouvu s vítězem. SŽDC v odpovědi úřadu dodala seznam ještě levnějších studií proveditelnosti z minulosti. Antimonopolní úřad nakonec návrh Sudopu zamítl a správní řízení ukončil.

Vzniká další komise

Generální ředitel Sudopu Tomáš Slavíček uvedl, že další postup zvažuje ve spolupráci s právníky. Odmítl, že by šlo o obstrukci proti vstupu jiných zahraničních firem. „Zahraniční konkurence na trhu projektování železničních staveb v České republice působí více než 20 let. Je v zájmu všech účastníků tendru, ale především v zájmu zadavatele, aby podmínky zadání byly přesně specifikovány, což podle našeho názoru nebyly,“ řekl Slavíček.

Námitka zpozdila soutěže nejméně o čtvrt roku. To vše v době, kdy politici čím dál častěji připouštějí, že s vysokorychlostními tratěmi zaspali čas a na ministerstvu dopravy vzniká další komise, která má jejich přípravu urychlit.

„Smlouva nebyla podepsána, protože hodnotící komise zatím nerozhodla o výběru nejvhodnější nabídky. Z důvodu správního řízení před ÚOHS se celý proces dočasně pozastavil,“ řekla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová. Podle ní je výhodnější vyčkat na rozhodnutí ÚOHS, že postup byl zákonný. Odmítá, že by se přístup SŽDC k napadeným zakázkám u antimonopolního úřadu nějak změnil.

Sbírky rozhodnutí ÚOHS však ukazují opak. V roce 2015 se zkoušela prosadit na železnici společnost Helika. V zakázce na studii proveditelnosti Železničního uzlu Brno dceřinou firmu velké německé projekční společnosti Obermeyer SŽDC vyloučila z formálních důvodů kvůli nedodání jednoho z podkladů. Neohlásili, že se změnilo jejich vedení a nedoložili nové výpisy z trestního rejstříku. Firma podala námitky k ÚOHS. Ten však nevydal předběžné opatření a SŽDC rychle uzavřela smlouvu s jinou firmou. ÚOHS nakonec nerozhodl ani ve věci samotného sporu, jen řízení zastavil pro bezpředmětnost kvůli uzavření smlouvy.

V případě drážďanské trati SŽDC odhadla cenu studie na 9,85 milionu korun. Nejnižší nabídku dalo sdružení Egis Rail a Cedop, požaduje 6,75 milionu korun. Stejné sdružení dalo nejlevnější nabídku i loni v soutěži na studii proveditelnosti na všechny rychlotratě u nás, tu však SŽDC zrušila.

Spojení do Drážďan může být první vysokorychlostní železnicí u nás. První plány počítají s tím, že v Praze vznikne například nový tunel z Balabenky až za Letňany, trasa pak vede přes Litoměřice a Ústí nad Labem a dlouhým tunelem pod Krušnými horami.

Z rychlých vlaků se stává čím dál větší politické téma a různé strany začínají čím dál častěji mluvit o tom, jakou jsou pro ně prioritou.

Zatím jde ale spíše o rétorické cvičení či utrácení peněz za různé konference. Kvůli pomalé přípravě rychlých tratí má jít příští týden k premiérovi šéf SŽDC Pavel Surý, příští týden se má sejít poprvé i nová pracovní komise k rychlotratím.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vlak EC250, který výrobce Stadler nazval Giruno
Švýcaři testují v Česku svůj nový rychlovlak pro nejdelší tunel

Po českých kolejích začal jezdit nový rychlovlak od společnosti Stadler. Cestující se s ním ale nesvezou: výrobce ho jen testuje na zkušebním železničním...  celý článek

Billboardy u dálnice D1 v Praze. Ilustrační foto
Billboardy od dálnic v září zmizí, provozovatelé se ale chtějí soudit

Od září zmizí od dálnic a silnic I. třídy na 3 tisíce billboardů. Jejich provozovatelé budou zákaz respektovat, někteří se ale chtějí s Českem soudit o ušlý...  celý článek

Ryanair létá výhradně s Boeingy 737-800
Na trhu levných letenek vypukne válka. Ryanair chce snížit ceny o desetinu

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair uvedla, že v reakci na silnou konkurenci na krátkých trasách v Evropě by ve zbytku léta mohla snížit ceny...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.