"Vývoz vozíků přinese nové peníze do rozvoje závodu. Je to obrovský trh, i když je konkurence silná. Náš americký dealer má prodejní síť, která sahá po celých Spojených státech, nejenom po Aljašce, kde partner sídlí," uvedl mluvčí společnosti ČZ Jan Pěnkava.
Ve Spojených státech je zájem hlavně o terénní vozíky, přičemž ČZ Strakonice musí své výrobky přizpůsobit americkým zákazníkům. Ti požadují motory značky General Motors, které důvěřují, dále například musí mít vozíky řazení pod volantem a další drobné úpravy.
"Nejsou to zatím nijak ohromující čísla. Vyvezli jsme dvaadvacet vozíků a v tuto chvíli máme dalších dvacet pět rozpracovaných. Předpokládáme, že příští rok se výroba i vývoz urychlí. Náš americký partner mluví o stu vozíků pro příští rok, což by znamenalo zakázku za sedmdesát pět milionů korun," zhodnotil dosavadní vývoz manažer exportu Josef Javůrek.
ČZ převzala výrobu vozíků Desta po zkrachovalé firmě Desta Děčín a před třemi lety se jí podařilo navázat kontakt s americkým dovozcem, který spolupracoval s děčínskou firmou.
Vývoz vozíků zatím není vysoký ani do jiných zemí. "Po Destě Děčín jsme zdědili zastaralou výrobu, zpřetrhané obchodní kontakty, zanedbaný technický vývoj. Stále jsme na počátku. Na Slovensku ale velmi rychle začali vnímat, že se objevila nová a lepší Desta, také Maďarsko a Německo vypadají slibně," dodal Javůrek.
ČZ vyrábí asi 400 vozíků ročně, vývoz za oceán by tak významně rozšířil výrobu. "Jsme schopni výrobu skokově zvýšit, máme rozsáhlé kapacity a v případě zajištěného odbytu je bez problémů můžeme zvýšit," doplnil mluvčí Pěnkava.