Nejsmutnější jsou lihovary a likérky, které počítají s propadem spotřeby své produkce o více než deset procent. „Jednoznačným nepřítelem letošních prodejů je zvýšení spotřební daně,“ vysvětluje ředitel božkovského Stocku Martin Petrášek.
Tvrdý alkohol kvůli daním měkne
Kvůli vyššímu zdanění lihu, a tedy vyšší ceně, výrobci také snižují obsah alkoholu. „Ještě nedávno byla průměrná lihovost výrobků zhruba 38 procent, letos už je to díky vyššímu zdanění jen 26 procent,“ říká šéfka prostějovské Starorežné Emílie Hnízdilová.
Banky se stále více snaží přiblížit svým klientům. Jak? Co naučí své bankomaty? Budou se vám nové služby líbit?
Nebaví vás už delší dobu práce? Jste stále unavení a podráždění? Pozor! Možná vás POSTIHL SYNDROM VYHOŘENÍ.
Obchody jsou už plné adventních kalendářů, vánočních kolekcí a figurek. Jsou všechny skutečně z čokolády?
Roste obliba méně alkoholických nápojů, jako je například Squash severočeského KB likéru, a ovocných vodek od Stocku. Lihoviny se ovšem podle producentů vracejí.
„Příkladem může být peprmintka. Velmi oblíbená byla v 70. letech, v 90. zažila nový boom a její čas znovu přijde,“ míní Hnízdilová. Ani růst nízkoalkoholických nápojů však likérkám nepomůže letos zastavit celkový propad spotřeby.
I pivo jako tradiční nápoj, kterého Češi včetně nemluvňat vypijí nejvíce na světě, zažívá mírný ústup ze slávy. Letos za to podle některých pivovarníků mohlo počasí.
„Myslím, že Češi si stále svoje vypijí. Ale letos bylo proti nám jaro, protože bylo škaredě, chladno a o víkendech pršelo,“ říká spolumajitel humpoleckého pivovaru Stanislav Bernard. „Víkendy při současném stylu života rozhodují. To je teprve čas na odpočinek, posezení s přáteli a na pár piv,“ dodává Bernard.
Co nevypijí Češi, tomu pomohou cizinci. Turisté tak přispívají k tomu, že domácí pivní statistika může i nadále vykazovat jen nepatrně zhoršená čísla. „Drží nás tu velká spotřeba turistů. Proto je pokles spotřeby piva jen nepatrný a pozvolnější než jinde v Evropě,“ míní Veselý.
Pivovary jsou také velmi spokojeny s vývozem. Za hranicemi české pivo chutná, což potvrzují jak malé pivovary s pár kamiony piva na export, tak střední firmy typu humpoleckého Bernardu i vývozní velikáni, jako je Budvar a Prazdroj. Dnes už české pivovary vyvezly skoro tolik piva co loni za celý rok.
„Kromě tradičních míst exportu hodně překvapila Británie, kam jsme vyvezli dvojnásobné množství piva, ale třeba i Slovensko,“ vysvětluje Veselý.
Výrobci vína zažívají zlaté časy
Jediní spokojení výrobci alkoholických nápojů jsou vinaři a ti s napětím očekávají letošní oslavy Vánoc a konce roku. „Listopadový nástup je velmi slibný. Češi si letos sekty určitě více dopřejí a nebudou už nakupovat ledničky a mikrovlnky jako loni,“ míní obchodní ředitel Bohemia Sektu Dalibor Šebela.
Podle něho letos ve srovnání s loňskem při oslavě Nového roku vyletí zhruba o půl milionu zátek více. A Vánoce vždy rozhodují o celoročním prodeji sektů.