Výrobci luxusní značek drží v obchodech stejné ceny. Vyšší DPH tak může ČR zatraktivnit pro turisty, kteří si nechávají daň vracet.

Výrobci luxusní značek drží v obchodech stejné ceny. Vyšší DPH tak může ČR zatraktivnit pro turisty, kteří si nechávají daň vracet. | foto: Profimedia.cz

Na vyšší DPH mohou vydělat prodejci luxusu. Díky „tax free“ turistům

  • 15
Růst daně z přidané hodnoty může přilákat do Česka více turistů a zvýšit tržby obchodníků prodávajících zejména luxusní zboží. Vychází to z odhadu společnosti Global Blue, která vrací DPH turistům ze zemí mimo EU.

Velká část cizinců totiž cestuje do zahraničí hlavně kvůli nákupům a podíl těchto turistů, takzvaných globeshopperů, které památky příliš nezajímají, ve světě i v Česku neustále roste.

A právě pro tuto skupinu lidí je nyní Česko atraktivnější než dřív. V rámci středoevropského regionu má ČR jedny z nejvyšších sazeb DPH (vyšší sazba DPH je zde 21 %, Rakousko má 20 %, Německo 19 %). Pokud tak cizinec v tuzemském obchodě nakoupí a nechá si DPH vrátit, dostane zpátky nejvíc z utracených peněz. "Zejména luxusní značky totiž drží ve většině zemí stejnou cenovou politiku a zvýšení daně do koncových cen zboží patrně nezahrnou," konstatuje regionální manažer společnosti Global Blue Jiří Macas.

Rusové a Číňané nechávají v Česku nejvíc peněz

Z cizinců, kteří si z nákupů v Česku nechávají vracet DPH, podle údajů firmy dlouhodobě nejvíc utrácejí Rusové a jejich podíl stále roste. V loňském roce byl téměř 51 procent. Na celkových Tax Free tržbách roste i podíl Číňanů, loni stoupl na 9,9 procenta z předloňských 7,9 procenta.

Číňané přitom při jednom nákupu utrácejí v průměru nejvíce ze všech národností, přes 14 tisíc korun v celoročním srovnání. Při podzimních nákupech utráceli ještě víc (více zde). A právě Číňané cílí hlavně na nákup luxusního zboží. Nakupování je jejich hlavní motivací pro vycestování za hranice a do Evropy míří 23 procent z nich.

"Jak Číňané, tak Rusové mají službu Tax Free ve velké oblibě. I proto se dá očekávat, že jejich nákupy v Česku letos porostou. Zvýšení sazby DPH na 21 procent totiž zatraktivní ČR v rámci Evropy právě pro turisty přijíždějící ze zemí mimo EU. Díky nejvyšší DPH ze srovnatelných nákupních destinací v rámci regionu mohou v ČR na značkových produktech s využitím Tax Free ušetřit nejvíce," dodává Macas.