Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Poctivé stání ve frontách je ztráta času. Podle vědců je chaos rychlejší

  17:30aktualizováno  17:30
Klasické vystávání ve frontě není pro zákazníky efektivní, tvrdí studie vědců zveřejněná na Jihodánské univerzitě. Systém obsluhy, při kterém vás odbaví bez ohledu na dřívější příchozí, je časově šetrnější pro všechny. Dobrovolníci, kteří si alternativním modelem čekání prošli, však trvají na větší spravedlnosti zaběhnutého systému.

Mnohdy i několikahodinové čekání se podle vědců časově nevyplatí. | foto: ČTK/Reuters

„Kdo dřív přijde, ten dřív mele,“ tvrdí známé české rčení. Podle britských a dánských vědců se ale včasnost nemusí vždy vyplatit, minimálně potom při čekání na obsloužení ve frontě, napsal server Quartz. Ti ve své studii zabývající se obchodem a ekonomikou označili model, podle kterého je nejdříve příchozí zákazník obsloužen jako první, za „prokletí“.

Zvolili proto čistě teoretický model, ve kterém se lidé mohli do fronty zařadit libovolně. Problém systému, „první příchozí – první obsloužený“ spočívá v tom, že lidé mají tendenci chodit s předstihem, čímž se prodlužuje délka čekání všech ve frontě. Fronty modelu, ve kterém přijde poslední příchozí hned na řadu, jsou podle studie efektivnější. Lidé se podle něj neshlukují v takové míře.

Další studie, kterou vědci zveřejnili, mezi sebou porovnává tři typy obsluhy zákazníků čekajících ve frontě: obsloužit první příchozí, obsloužit poslední příchozí, nebo obsluhovat zcela náhodně. Test zahrnoval 144 dobrovolníků, kteří si vyzkoušeli všechny tři modely.

Průměrný čas čekání ve frontě se při náhodné obsluze snížil. Model, při kterém šli první na řadu nejnovější příchozí, se potom ukázal jako nejefektivnější ze všech tří. Zákazníci totiž nechtěli riskovat, že budou obslouženi až nakonec, i když byli na místě dřív, než ostatní.

Když se zadavatelé dobrovolníků dotázali, jaký model jim přijde nejspravedlivější, vyhrálo klasické vystávání v řadě. Systém okamžité obsluhy většina zákazníků i přes jeho větší efektivitu odsoudila.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.