ŠKOLA NAKUPOVÁNÍ
Kolik jazyků umíš, tolikrát jsi člověkem - možná banální úsloví, nicméně pravdivé. Učit se lze různým způsobem a podle rozličných učebnic. Jak se na trhu zorientovat, když je v současnosti nabídka tak masivní?
Cizímu jazyku se většina lidí věnuje ve škole nebo v kurzu, ale někteří se z časových důvodů stávají samouky. "Učím se podle učebnice, kterou jsem kdysi dávno používala během jazykového kurzu. Ráda bych si koupila jinou, protože tahle mi nevyhovuje, ale nedokážu si v obchodech vybrat takovou, která by mi přesně seděla," stěžuje si lékařka Denisa Žďárská z Prahy.
Vybírat s odborníkem
Jde o typický problém, který zažívá v dnešní době řada studujících. "Trh je těmito produkty skutečně přesycen. Obrovská nabídka mnohonásobně převyšuje poptávku," říká Lenka Lánská z katedry anglického jazyka a literatury Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. "Musím však dodat, že většinou není chyba v učebnici, ale ve způsobu jejího užití. Navíc každý při učení preferuje jinou metodu a potřebuje jiný postup. Pokud tedy máte s knihou či jakoukoli jinou učební pomůckou problémy, vyměňte ji," radí Lenka Lánská. U takové změny výukového materiálu by vždycky měl asistovat profesionál. Ať už prodavač v knihkupectví, který nabízené produkty perfektně zná, nebo lektor či rodilý mluvčí, kteří jsou schopni podle znalostí a požadavků studenta vybrat.
Kvalita se pozná
Co je pro koho vhodné |
Dítě na prvním stupni ZŠ |
Pokud nemá ještě výuku jazyka ve škole, pak je ideální: * začátečnický jazykový kurz v menší skupině (děti se v tomto věku učí především hrou a hrát si lze lépe ve skupince s vrstevníky); |
Žáci, kteří se jazyk učí ve škole: |
* podpůrné pomůcky: obrázkové slovníky, CD-ROM pro samostatnou práci doma, speciální časopisy na podporu výuky angličtiny, které existují v několika úrovních náročnosti, kazety s písničkami, básničkami; |
Studenti a dospělí: |
Ti, kdo chtějí složit některou jazykovou zkoušku, potřebují: |
Jiné alternativy
Počítačové programy na CD-ROM jsou další možností, jak si vědomosti prohloubit. "Nejsou to jen cédéčka, čím je možné výuku obohatit. Běžně jsou k dostání v obchodech i další podpůrné pomůcky, jako například obrázkové slovníky, speciální filmy a pohádky na videokazetách, pro děti pexeso či hrací karty," vypočítává Hartingerová. "Bohužel jen málo rodičů koupí svým dětem kazety, které jsou součástí učebnice, a přitom poslech velmi posiluje porozumění a výslovnost," dodává.
Jazyk na počítači? méně nudy, více možností
Jednou z alternativ, jak se učit cizí jazyk, je výuka pomocí počítače. Kdo se pro tento způsob rozhodne, měl by věnovat velkou pozornost výběru nejvhodnějšího výukového programu. Ne každý produkt, který se na pultech obchodů objeví, je pro každého tím pravým. Nekomplikovaných, velice levných, a často dokonce i volně dostupných programů je na trhu překvapivě mnoho. Na internetu je k dispozici nepřehledné množství takových, které je možno buď alespoň volně vyzkoušet, nebo rovnou zdarma využívat. Volně dostupné programy jsou většinou velmi jednoduché, ale zahrnují, bohužel, jen omezený rozsah učební látky. Je proto zřejmé, že všechny komerční produkty, které často stojí nemalé finanční částky, by měly nabízet něco navíc. Při výběru výukových programů na CD-ROM je dobré sledovat několik základních kritérií, jako je potřebné vybavení počítače, snadnost instalace a odinstalace programu, jeho podpora na internetu a podobně.
Výukové vlastnosti rozhodují
Na kvalitu programu však mají rozhodující vliv jeho výukové vlastnosti. Jenže právě v těch se jazykové programy liší nejvíce. Vzhledem k tomu, že každý člověk preferuje jiné způsoby učení, není možné jednoznačně doporučit všem uživatelům jedinou metodu. Někomu stačí naučit se nazpaměť pár slovíček, seznámit se se základní gramatikou - a začne mluvit. Jiný udělá stovky cvičení, trénuje výslovnost, učí se fráze a výsledek je nevalný. Jeden má vlastní motivaci k učení a druhý se musí nutit násilím a kontrolovat zkoušením. Počítačové programy jsou schopny plnit kteroukoli z výše jmenovaných funkcí.
Regály v knihkupectvích se v posledních letech prohýbají pod nabídkou jazykových učebnic. A také zdaleka ne všechny nabízejí studentovi bezvadně zpracované učivo. Jak se v nabídce orientovat? ZDE |
Hodnotnější jsou zcela jistě ty, které zájem o studium posilují. Vtahují uživatele do výukových činností jaksi mimoděk, aniž si je toho vědom. Jsou dokonale namluvené rodilým mluvčím. Pamatují si, co a s jakými výsledky se dělalo naposledy. Poskytují širokou škálu různých výukových aktivit a neopakují se. Jedna obecně platná rada, jak se orientovat v nabídce výukových jazykových programů, však přece jen existuje. Seriózní firmy nabízejí zdarma demonstrační verze svých produktů. Jejich účelem je umožnit zákazníkům vyzkoušet si program dříve, než ho zakoupí. Podobně lze případně využít i plnou verzi a do několika dnů po zakoupení ji vrátit. Vždy je dobré se také podívat na to, co je o tom kterém produktu uvedeno v recenzích, ať už v novinách či na internetu.
Co nesmí postrádat CD-ROM
V příbalovém letáku či na obalu by mělo být definováno, jaké parametry a jaké softwarové vybavení musí mít počítač, aby na něm bylo možné bez potíží program provozovat.
* Technické parametry počítače
V příbalovém letáku či na obalu by mělo být definováno, jaké parametry a jaké softwarové vybavení musí mít počítač, aby na něm bylo možné bez potíží program provozovat.
* Důkladná dokumentace
Uprogramu musí být přibalena dokumentace v češtině, která popisuje instalaci a odinstalaci, všechny funkce a zejména obsahuje metodické pokyny, jak s programem pracovat.
* Instalace a odinstalace
Ne každý měl možnost věnovat se cizím jazykům, od raného mládí. Jak výuku dohnat? A co říká odbornice na zkušenosti v zahraničí? ZDE |
* Ovládání programu
Mělo by být co nejsrozumitelnější. Je však nutné vždy toto kritérium posuzovat ve vztahu ke složitosti programu - CD-ROM s vysokým počtem funkcí bude pravděpodobně obtížněji ovladatelný než jednoduchý program.
* Práce se zvukem
Kvalitní programy musí zahrnovat možnost práce se zvukem. A to jak přehrávání zvukových záznamů namluvených rodilým mluvčím, tak rovněž nahrávání a vyhodnocování zvuku, který namluví sám uživatel pomocí mikrofonu.
* Využití internetu
Moderní programy disponují nejen možností přidávat prostřednictvím internetu různé funkce, vzhledy a data, ale hlavně umožňují spojení uživatele s lektorem či výměnu názorů s jinými studenty.
* Výukové vlastnosti
Kvalitní program by měl dokázat odbourávat nechuť k učení. Stále více se upřednostňuje konverzace založená na příkladech ze života a méně se preferuje učení pravidel, slovíček a frází zpaměti.
* Cena
Cenu je vždy dobré vztáhnout ke všem kritériím. Jednoúčelový produkt, s nímž jste za chvíli hotovi, je drahý, byť by stál jen zlomek ceny plnohodnotného produktu, který je určen pro systematickou práci.
Užitečné adresy |
www.spomocnik.cz - webové stránky katedry informačních technologií a technické výchovy Pedagogické fakulty UK. V odkazu v kapitole Jazyky lze nalézt mnoho dalších možností, jak obohatit výuku cizích jazyků. |
http://web26.e-gram.cz internetové stránky ministerstva školství. Nacházejí se zde recenze výukových programů, které ministerstvo doporučuje k výuce na školách. |