Výstavba D3 z Veselí nad Lužnicí do Úsilného u Českých Budějovic zřejmě bude pilotním projektem financovaným formou partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP).
Svoboda zdůraznil, že vybudování D3 považuje za prioritu, ale že je proti tomu, aby se změkčily podmínky pro možnost sáhnout na soukromé vlastnictví v obecných předpisech. "Myslíme si, že by bylo možné ve výjimečných případech přijmout i speciální zákon, jako jsme to udělali v Poslanecké sněmovně u obchvatu Plzně," uvedl předseda lidovců.
Podle Svobody by se mělo na osobní vlastnictví sahat jen velmi omezeně a za přiměřenou náhradu a zobecnění legislativy kolem vyvlastňování by znamenalo rizika.
Současný zákon brzdí investory
"Potom by lobbisti s betonem obstavili Českou republiku kdejakou stavbou, protože by potom neznali žádnou míru svého omezení. Z tohoto důvodu bude zákon výjimečný a bude se týkat jenom zřejmě jedné stavby," dodal Svoboda.
Všechny připravované dálniční projekty Public Private Partnership (PPP) dosud skončily nezdarem. V době krize ale podle ministra dopravy Gustáva Slamečky investorům komplikuje situaci legislativa kolem vyvlastňování.
Novela zákona o vyvlastnění má mimo jiné zrušit odkladný účinek soudu na začátek stavby.
Na pětatřicetikilometrový úsek dálnice D3 z Veselí nad Lužnicí do Úsilného by měl navázat úsek kolem krajského města a pak dále na hranice s Rakouskem.