Podle analytiků je druhý měsíční růst po předchozím pětiměsíčním propadu pozitivní. "Tržby v květnu velmi potěšily, protože vzrostly výrazně více, než očekával trh. Proti dubnu stouply tržby dokonce o 1,7 procenta. Vývoj tak reflektuje zlepšení spotřebitelského sentimentu zhruba za poslední půlrok," komentoval čerstvá data analytik Václav Franče z Raiffeisenbank.
Podle něj poslední statistiky vypovídají o tom, že česká ekonomika postupně v tomto roce ožívá. Také podle hlavního ekonoma UniCredit Bank Czech Republic Pavla Sobíška je na základě posledního vývoje pravděpodobné, že se ekonomika vrátila ve druhém kvartále k mezičtvrtletnímu růstu.
Jací lidé a kde nejvíce nakupují?Analýza vlivu spotřebitelské nálady na nákupní chování - čtěte v časopise Retail Info Plus! |
Pro obchodníky obecně však situace lehká není. Výrazně rostou prodeje jen přes internet (v květnu o 22,7 procenta), protože v kamenných obchodech si lidé zvykli na výrazné slevy a pokud je nevidí, utrácet příliš nechtějí. "Internetoví prodejci mohou být pro kamenné prodejny inspirací. V podvědomí českých spotřebitelů dokázali vytvořit image výhodného nákupu, a nyní si mohou dovolit inzerovat spolehlivost či kvalitu prodeje než pouze další slevy," říká Pavel Kulhavý, odborníka na maloobchod ze společnosti PwC Audit.
Celkově tak podle něj bude český maloobchod letos stagnovat, i když v druhém pololetí se zlepší, výraznější oživení však nastane až v roce 2014.