Vývojáři Mercedesu získali pozemky v Plzni

  • 7
Soutěž s časem o investici německé automobilky Mercedes-Benz vyhrála Plzeň. Tamní zastupitelstvo schválilo prodej dvouhektarového pozemku ve Vědeckotechnickém parku Plzeň. V úvahu připadalo ještě umístění vývojového centra automobilky v nedalekém Starém Plzenci.

Když Mercedes začátkem října investici oznamoval, jeho zástupce prohlásil, že vyhraje město, které bude dříve připraveno.

Plzeň nabídla pozemky v těsné blízkosti průmyslové zóny Borská Pole, ve které podnikají převážně japonské firmy, například výrobce televizorů Panasonic.

Mercedes získá plochu ve Vědeckotechnickém parku za 250 korun za metr čtvereční, ačkoli předchozí investoři museli zaplatit nejméně 500 korun.

Nižší cena je dána povinností na vlastní náklady zbourat budovy bývalého armádního letiště a zajistit vynětí pozemku ze zemědělského půdního fondu.

Mercedes je další firmou hledající mozky
Investice Mercedesu se zařadí mezi projekty, které nepřinášejí výrazný příliv financí, ale dávají prostor pro uplatnění vysoce kvalifikovaných lidí.

Firma v první fázi vloží do výzkumného centra 90 milionů korun, pro další rozvoj si však už rezervovala ještě jeden dvouhektarový pozemek.

Už příští rok se mají u Plzně vyrábět prototypy součástek automobilových motorů a karoserií po osobní i nákladní auta.  

Primátor Plzně Jiří Šneberger už dříve prohlásil, že podnik by měl zahájit činnost se šedesáti lidmi už v polovině příštího roku a do roku 2007 by mohl zaměstnat až dvě stovky lidí.

Mercedesy dostanou v Česku tvář
"Později, někdy za pět let, se tam budou dělat takzvané deriváty, jako jsou například vozy značky Smart. Dejme tomu, když někdo řekne: Chci Smart 4x4, který neexistuje, tak se vyrobí tady," řekl začátkem října zástupce firmy Paul Psikal.

"Jednalo by se v podstatě o vozy na objednávku - bonbónky, kterými by se v seriové výrobě nikdo nezabýval," dodal.

Firma nabízí spolupráci se studenty
Plzeňský primátor považuje projekt za mimořádně významný. "I proto, že Mercedes plánuje, že by spolupracoval se Západočeskou univerzitou," uvedl Šneberger.

Paul Psikal potvrdil, že činnost centra se má rozběhnout už za necelý rok.

"Ten termín je šibeniční. Musíme zahájit výrobu už v květnu příštího roku. Právě rychlost přípravy výstavby hraje klíčovou roli," řekl Psikal.

Rozhodla osobní zkušenost
"Pro okolí Plzně jsme se rozhodli na základě dobrých zkušeností podniku EvoBus Holýšov, kde jsem do srpna dělal ředitele. Tam se podařilo postavit novou fabriku na zelené louce za šest měsíců," pochvaluje si Psikal.

Nejdůležitější podle něj bylo, že se tamní firmě podařilo přiblížít produktivitu podnikům v koncernu DaimlerChrysler. Navíc je v regionu dobré logistické napojení na Německo.

Záměr automobilky jednozačně vítají odborníci na trh práce.

"Je nesmírně důležité, aby vedle výrobních společností vznikaly i pracovní příležitosti pro vysoce kvalifikované pracovníky. A to právě vývojová centra splňují," konstatuje zástupce ředitele plzeňského Úřadu práce Václav Korcan.

Borská pole v Plzni se postupně stávají nejen výrobní základnou, ale v průmyslové zóně se investoři zabývají i náročnější činností.

Příkladem je výrobce televizorů Panasonic. V jeho továrně už začalo pracovat vývojové a výzkumné centrum, kam vloží mateřský japonský koncern do pěti let 250 milionů korun.

,