Vývozci ztrácejí optimismus

Zpomalení západoevropských ekonomik začíná přidělávat vrásky českým exportérům. Sebevědomí tuzemských vývozců sledované v průzkumu agentury GfK dost citelně pokleslo a počet firem očekávajících během příštího čtvrt roku pokles exportu se proti loňsku zdvojnásobil. S nižším objemem vývozu počítá plná desetina dotázaných společností, 42 procent počítá se stagnací.

Průzkum GfK hodnotí subjektivní pohledy manažerů exportujících firem na vývoj jejich prodejů na zahraničních trzích. „Tyto názory nemusí být vždy nutně v souladu se skutečnými makroekonomickými výsledky, často však v předstihu naznačují, kudy se budou příští trendy ubírat,“ říká autor průzkumu Ladislav Klika. Podle něj lze z odpovědí usuzovat, že v příštích měsících se tempo růstu vývozu zpomalí.

Obavy tuzemských firem způsobují hlavně hospodářské obtíže Evropské unie, především Německa, kam míří čtyřicet procent českého exportu. Právě výkon nejsilnější evropské ekonomiky, jenž se za první čtvrtletí meziročně zvedl o pouhá dvě procenta, byl velkým zklamáním.

Ve zhoršených evropských podmínkách se české firmy prosazují obtížněji. Podle GfK jich za uplynulý rok přišlo celých 35 procent o některý ze zahraničních trhů. „Ukazuje se, že někteří prostě nedokáží obstát. Při dotazování si napřed stěžovali na restrikce a zhroucení trhu, po čase však přiznávali, že jejich zboží není konkurenceschopné,“ tvrdí Klika.

Právě horší úroveň výrobků, které jsou podle exportérů v cizině stále vnímány především jako cenově výhodné, je spolu s kursem koruny hlavní překážkou úspěšnějšího prosazení u zahraničních zákazníků. „Jenomže právě období dynamického růstu exportu od konce roku 1999 a během roku 2000 provázelo trvalé zhodnocování koruny vůči euro,“ upozorňuje ekonom Conseq Finance Petr Zahradník.

Ukazuje se tak, že firmy hledají příčiny neúspěchů spíše vně samotných podniků. „Říkají, že by jim nejvíce pomohla státní proexportní politika, levnější úvěry či úprava kursu, tedy to, co leží mimo firmu. Změny uvnitř firmy, jako nezbytné investice do technologií, jsou nejtěžší, a proto se objevovaly nejméně často,“ říká Klika.

Šéf vládní agentury pro podporu vývozu Czechtrade Martin Tlapa zmiňuje ještě jeden nedostatek, který české firmy při vyjednáváni o zahraničních kontraktech znevýhodňuje: kvalitu managementu. „Naše zkušenosti ukazují, že velký počet firem stále trpí nedostatkem schopných lidí ovládajících cizí jazyky a techniky zahraničního obchodu,“ dodává Tlapa.