"V obchodě se s pláčem a křikem dožaduje toho, co zná z televize, třeba kočičky na pribináčku," říká učitelka Ellen Kalaidzisová z Prahy o svém dvouapůlletém synovi Nikolasovi, který prý začal reklamy vnímat už v jednom roce.
A tak v košíku končí potraviny, které by jinak nekoupila - sladkosti: cola Jupík, kindervajíčka, lentilky...
Nikolasova matka není jediná, kdo boj s televizní reklamou prohrává. Patří k těm 93 procentům lidí, kteří si myslí, že televizní reklama ovlivňuje dětský jídelníček.
Proč by dítě nemohlo dostat občas nějaký ten mls? Na tom přece není nic špatného. Shodují se na tom i odborníci. Jenže pamlsek by měl zůstat pamlskem, a ne se vydávat za zdravou svačinku plnou mléka nebo nápoj vymačkaný přímo z ovoce, jak se snaží dětem, ale i rodičům vštípit reklama. Hlavně ta, která předstírá, že je spojencem zdravé výživy a štíhlé linie.
Opak je pravdou. Do jídelníčku zdravé stravy by přeslazené limonády, sladké a tučné sušenky, mléčné dezerty nebo pokrmy z řetězců fastfood odborník určitě nezařadil. Ukázal to test MF DNES, který se zaměřil na potraviny soutěžící o přízeň před televizními pořady pro děti. Ty, které se v reklamách objevovaly nejčastěji, jsme nechali analyzovat.
Mléčná svačina má víc tuku než hamburger
Výsledky odborníky příliš nepřekvapily, laiky však možná ano. První překvapení přineslo zjištění, že tolik vychvalované a údajně "zdravé svačinky" obsahují víc energie než jídlo od McDonald's, o kterém si nikdo nedělá iluze, že by bylo zdravé.
"To je dáno vysokým obsahem tuků. Vždyť Kinder Pinguí má dvakrát tolik tuku než Happy Meal," komentuje výsledky rozborů Jana Dostálová z Vysoké školy chemicko-technologické.
Hodně malá sklenice mléka
Překvapení druhé přineslo pátrání po mléce v těch výrobcích, které hrají tak říkajíc na mléčnou notu. Tváří se, že jsou sklenicí mléka v čokoládovém obalu. Sklenice je to ale hodně malá, menší než "panák".
"Dítě od čtyř do deseti let by mělo denně přijmout zhruba tisíc miligramů vápníku," vysvětluje Jana Dostálová. "V třicetigramové tyčince je vápníku jen 50 miligramů. A to je strašně málo. Odpovídá to sotva 40 mililitrům mléka. Příjem vápníku je tedy téměř zanedbatelný," tvrdí Jana Dostálová.
Kdyby dítě mělo do sebe dostat tolik vápníku jako ze sklenice mléka, muselo by sníst téměř pět porcí. Jenže to by přijalo zároveň 43 gramů tuku, z celkové denní dávky by si tak "ukrojilo" 60 procent tuku a 30 procent energie.
Reklama - špatný rádce
Znáte tu výchovnou lekci, již uděluje moderní maminka "zaostalé" babičce, která se snaží vnoučata nalákat na mléčné výrobky? Proč nutit dětem něco, co jim nechutná, když jim můžeme dát něco, co je stejně zdravé, a děti to navíc milují?
Podobný scénář používají i reklamy na další pamlsky. Co na to odborníci? " Z hlediska vytváření výživových návyků budoucích dospělých tak vzniká dojem, že jídlo může být 'pohodlné, a přitom dodá potřebné živiny. Tento názor je však naprosto mylný, a dokonce nebezpečný," říká lékařka Václava Kunová z Fóra zdravé výživy. "Obézních dětí přibývá a na tomto trendu se kromě notoricky známého nedostatku pohybu podílí i špatná skladba výživy."
Na co "jezdí" vaše dítě?
U dětských nápojů je největším rizikem fakt, že na první pohled vypadají zdravě - ovocně. "Pokud dítě vypije jeden tento nápoj, nemělo by pak už jíst ani pít vůbec nic sladkého," říká Václava Kunová. "To je ale nereálné, protože rodiče, kteří tyto nápoje kupují, mají k cukru obecně liberálnější vztah."
Tvrdit, že výrobci potravin nebo reklamy lžou, by bylo přehnané. Hodnoty, které jsme zjistili v laboratořích, se až na výjimky shodovaly s údaji uvedenými na obalech. Dítě skutečně získá potřebnou energii, ale ta se zase rychle ztratí.
Za chvíli bude mít hlad a bude vyžadovat nový přísun energie. Dostane tedy další pořádnou porci cukrů a tuků - to je začarovaný kruh, který má jméno "vysoký glykemický index". "Všechny tyto potraviny mají vysokou energetickou denzitu, tedy hustotu, která snižuje schopnost nasytit. Klinickými studiemi je prokázáno, že potraviny s vysokým glykemickým indexem vedou ke konzumaci větších porcí v dalším jídle," upozorňuje Kunová.
Potraviny z reklamy pod drobnohledem |
Zdravé svačinky, které mají nahradit mléko |
BeBe Brumík |
Kinder Pinguí s mlékem |
Zott Monte |
Pribináček Smajlík vanilka |
Ovocné nápoje s velkým obsahem cukru |
JUPÍK Cola s višňovou šťávou a vitaminem C |
KUBÍK multivitamin |
FIGO multivitamin Ovocný nesycený nápoj vyrobený z koncentrátů několika druhů ovoce, obohacený vitaminy. Reklama: Na žízeň je nejlepší ovocné Figo. Odborník: U nápojů tohoto typu je největším rizikem fakt, že na první pohled vypadají zdravě (ovocně). Pokud dítě vypije jeden tento nápoj, nemělo by pak už jíst ani pít vůbec nic sladkého. To je ale nereálné, protože pokud rodiče tyto nápoje kupují, mají k cukru obecně liberálnější vztah. |
Hotová jídla z restaurací fast-food |
Twister Premium z KFC Odborník: Jedna porce odčerpá již 26 % denní dávky energie. Nebezpečí spočívá v tom, že tortilla na rozdíl od hamburgeru budí dojem, že je zdravější, protože je tenká a zdánlivě méně kalorická. Energetická hodnota celé porce je ale příliš vysoká - asi tolik jako půlka menšího kuřete i s kůží!!! |
Happy meal McDonald's (hamburger + hranolky + cola) Odborník: Má vysoký podíl energie z tuků a cola je nevhodný nápoj pro děti, protože obsahuje kofein, příliš mnoho cukru a kyselinu fosforečnou, která negativně ovlivňuje využití vápníku. |