Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Výzkum: Tři ze čtyř reklam na banky jsou zavádějící

  11:29aktualizováno  11:29
Urputný boj britských bank o klienty se ocitl mimo pravidla, která stanovuje regulátor. Vypovídá o tom průzkum britské konzultantské společnosti Grant Thornton. Tři ze čtyř reklam na finanční produkty totiž lákají klienty na něco, co potom nedostanou.
Banky bojují o klienty, pravidla většinou nedodržují. Ilustrační foto

Banky bojují o klienty, pravidla většinou nedodržují. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Těmito nešvary jsou například srovnávání úrokových měr u různých úvěrů, nebo inzerce takových produktů, které banka zákazníkovi nemůže nabídnout. Podmínky, za kterých klient na daný produkt dosáhne, už banka ve své reklamě nezmíní.

Inzeráty slibují také vysoký výnos z akcií, ale to, že kursy mohou i klesat, se zákazník také nedozví.

Experti z Grant Thornton si vzali na paškál 94 společností - hlavně banky, stavební spořitelny a pojištovny. Prošli více než stovku reklam na internetu, v novinách a v letácích finančních institucí, píše server BBC.

Jeden z expertů, Ian Gorham, prohlásil, že netušil, jak špatná bude kvalita sdělení v reklamách.

Je "jistota desetinásobku" jistota, nebo risk?
"Společnosti se ve svých reklamních materiálech vychvalují, lidem dávají informace pouze o výnosech," říká Gorham.

To je ovšem pouze jedna stránka věci. Kdo chce vysoký výnos, musí většinou podstoupit větší riziko, že jeho investice nedopadne tak, jak si představoval. A o riziku většina reklam mlčí, stejně tak jako o podmínkách, za kterých může klient daný kontrakt uzavřít.

"Inzerenti by měli hrát podle pravidel, ne se jen snažit využít neznalosti finančních produktů," říká Gorham.

O výsledek studie se zajímá i regulátor finančního sektoru v Britanii FSA (Financial services authority). FSA pohrozila, že pokud budou problémy se zavádějící reklamou pokračovat, začne je aktivně řešit sama.

Jaké nedostatky odhalila studie?

* Společnosti nabízí produkt, který nemají ve svém portfoliu, případně za vyšší cenu

* Banky často využívají možnost srovnat svůj produkt s konkurečním. Od rivala si ale vyberou takový produkt, který je sice dražší, ale liší se v parametrech, takže může být i lepší.

* Pojišťovny si zvykly na používání "motivu strachu". "Každý třetí člověk umírá na rakovinu," nabízí pojišťovací ústavy životní pojištění. Nezmiňují ale, že pojištění pokrývá pouze některé druhy rakoviny.

* Vynechávají upozornění, že investice do fondů mohou přinést i ztráty.

* Některé banky tvrdí, že mají "nejnižší sazby za poslední léta", ty přitom byly na minimu v roce 2003.

* V reklamách používají zkratky, které jsou pro běžného spotřebitele nesrozumitelné.
Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Příliš výjimek a chyby úředníků, kritizuje NKÚ správu daní z příjmů

Správa daně z příjmů fyzických osob je nepřehledná a složitá pro plátce i úřady. Vyplývá to z prověrky Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ), jejíž výsledky v...  celý článek

Nájmy některých bytů, které vlastní město budou dražší.
Pražanům nájem ukrojí 70 procent mzdy, v některých krajích „jen“ polovinu

Zhruba čtvrtina Čechů bydlí v pronájmu, ale dostupnost nájemního bydlení se v různých krajích výrazně liší. Z výpočtu MF DNES vyplývá, že zatímco obyvatelé...  celý článek

Od každé z pěti zvolených odrůd chystá vinařství rodiny Vaďurů z Polešovic
Vinaři opouštějí obchodní řetězce, sází na vlastní prodejní cesty

Vinařství se postupně odklánějí od prodeje v supermarketech. Nechtějí pod nátlakem korporací snižovat ceny, ani bojovat v kategorii levných vín s těmi...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.