Wal-Mart hledá nové země pro hypermarkety

  • 5
Před dvanácti lety otevřel hypermarketový kolos Wal-Mart svůj první obchod v zahraničí. Dnes už by samotné jeho příjmy z prodejů mimo USA stačily na 33. příčku v žebříčku největších amerických firem. Přesto zatím nákupní centra Wal-Martu stojí jen v deseti státech světa a společnost hledá nový prostor k expanzi.

Wal-Mart má totiž sice 26 prodejen v Číně, nejlidnatější zemi světa, zcela však chybí v Indii. Dosud nevkročil do Austrálie, Španělska ani východní Evropy.

V západní Evropě lze Wal-Mart nalézt jen v Německu a Velké Británii.

To se má ale brzy změnit. Společnost, kterou loňské příjmy ve výši 219 miliard dolarů zařadily v žebříčku Fortune na první místo mezi největšími světovými korporacemi, se rozhodla vsadit na mezinárodní expanzi. V příštích pěti letech má obstarat až třetinu nárůstu tržeb i zisků.

"Americké hospodářství se podílí na světovém HDP ze 37 procent. To nechává 63 procent pro naši růstovou strategii," řekl šéf mezinárodních operací Wal-Martu John Menzer.

Wal-Mart zaměstnává mimo území USA přes 300 tisíc lidí a plánuje v zahraničí otevřít ještě letos 130 nových hypermarketů.

Analytici navíc poukazují na skutečnost, že by se společnost mohla rozpínat prostřednictvím akvizic. Poté, co prodala za 1,5 miliardy dolarů distribuční firmu McLane, skýtá její finanční prostor možnost pro převzetí některého z konkurentů.

Samotný Wal-Mart zatím odmítá jakkoli komentovat možné geografické oblasti expanze.

Neoficiální informace ale naznačují, že se firma rozhlíží i ve východní Evropě.

Koncem května uveřejnil polský list Warsaw Business Journal informaci, podle níž zvažuje Wal-Mart převzetí supermarketového řetězce Rema 1000. Ten je kromě polského trhu přítomen i na Slovensku.

Podle dalších zpráv zkoumal už Wal-Mart i podmínky v Maďarsku.

I kdyby tyto zprávy byly pravdivé, je možné, že se Wal-Mart po německém dobrodružství už do akcí ve východní Evropě pouštět nebude. Německá prodejní síť je totiž stále ztrátová.

"Můj osobní názor je, že Wal-Mart v Německu ne úplně uspěl. Po této negativní zkušenosti s nasycenými trhy se zahuštěnou maloobchodní sítí bych očekával, že se zaměří na velké rozvíjející se oblasti jako je třeba Čína nebo Rusko," míní analytik společnosti Incoma Research Zdeněk Skála.

Jeden ze zákazníků si odváží nákup z hypermarketu Wal-Mart v Lebanonu v americkém státě Tennessee. Největší firma na světě zatím působí jen v deseti zemích a proto se rozhlíží po dalších oblastech k expanzi.

,