V automobilovém světě podceňovaná Čína vyrazila včera v Detroitu dech motoristickým analytikům i novinářům.
Ne že by čínská automobilka přišla s nějakým novým, překvapivě kvalitním a bezpečným modelem, tak daleko ještě věci nedospěly; udělala k tomu ovšem velký krok.
V době finanční krize a celosvětového zeštíhlování získala automobilka BYD (Build Your Dreams) velmi silného partnera pro vývoj a expanzi moderních technologií, hlavně hybridních - druhého nejbohatšího muže světa, investora Warrena Buffetta.
Energetická divize jeho investičního holdingu Berkshire Hathaway s názvem MidAmerican Energy Holdings koupila blíže neupřesněný podíl v BYD za 230 milionů dolarů. Překvapení je to i proto, že Buffett se nikdy netajil svou nedůvěrou k investicím do technologických novinek - je velmi konzervativním investorem.
Automobilka BYD se na Západě smutně proslavila svými kopiemi vozů světových značek, například Toyoty, BMW, Citroënu či Kii, a na západní trhy včetně amerického se jí nepodařilo proniknout kvůli mizerné bezpečnosti i kvalitě jejích vozů.
Doma v Číně je však velmi silným hráčem. "V celé Číně má tento koncern 120 tisíc zaměstnanců a 11 tisíc specialistů v technických centrech, kde vyvíjejí baterie, solární i jiné technologie," uvedl ředitel MidAmerican Energy Holdingu David Sokol. Na vývoji dobíjitelných baterií začal BYD pracovat v roce 1996 a od roku 2003 je už jejich druhým největším světovým výrobcem.
Spojení oznámili zástupci čínské automobilky a Američanů na právě začínajícím autosalonu v Detroitu, kam přivezli nejen "rozpůlený" model hybridního auta, s nímž už dva roky obrážejí světové autosalony, ale také nový, čistě elektrický model e6 a první na světě sériově vyráběný takzvaný "plug-in duální" hybrid F3DM.
Právě těmto vozům, které se dobíjejí z běžné zásuvky a navíc mají malý spalovací motor pro dobíjení baterií, prorokují noví američtí investoři velkou budoucnost.
BYD F3DMčtěte více o prvním dobíjecím hybridu ZDE |