Web předních firem? Příště už na .biz

M a r i n a D e l R e y, P r a h a - Příští jaro začnou na internetu rozkvétat desetitisíce nových adres. Pro umístění webových stránek, které dosud končily převážně příponou .com nebo označením příslušné země jako .cz, bude totiž možné využít i sedm nově schválených: .biz, .info, .name, .pro, .museum, .aero a .coop. Smyslem tohoto opatření je především ulevit přetížené doméně .com, na niž v současné době připadá již přes dvacet milionů adres. Tím se téměř vyčerpala většina využitelných kombinací všech jmen a noví zájemci tak často musí pro pojmenování svých webových stránek vytvářet různé kombinace slov či zkratek, které jsou ovšem pro uživatele hůře zapamatovatelné.

S novými koncovkami má přijít i rozvoj nových internetových stránek s jednoduššími a logičtějšími názvy, které budou moci firmy i jednotlivci lépe využívat v marketingu a propagaci.

A podle rozhodnutí organizace ICANN, která na systém webových adres - takzvaných domén - dohlíží, se paleta možných adres do budoucna ještě rozšíří.

„Je to prvotní vzorek, který přinese dodatečné služby, ale pravděpodobně to ještě nejsou všechny,“ uvedla odstupující předsedkyně ICANN Esther Dysonová.

Nejvíce diskutovanými dalšími variantami jsou .web, .health či .kids.

Z nových domén budou ovšem veřejně přístupné pouze .info, určená pro všeobecné využití, a .name pro tvorbu stránek fyzických osob, jako například john.smith.name.

Využití zbývajících koncovek bude omezeno jen na příslušné oblasti: například .biz pro firmy nebo .museum pro muzea.

Každá z nově schválených domén má svého určeného správce, který bude vyřizovat žádosti o registrace názvů typu microsoft.biz nebo narodni.museum. Správci by měli zároveň dohlížet, aby se u specializovaných názvů dostala adresa do rukou jen oprávněným žadatelům.

Nové domény mají totiž přispět i ke zvýšení důvěryhodnosti informací na internetu, jako třeba .pro určená zástupcům odborných profesí, jako jsou právníci či lékaři.

„Chceme se zaměřit na celosvětovou klientelu z řad profesionálů, umožnit jim prezentovat se na internetu a získávat důvěru. Když zákazníci dostanou jejich adresu s koncovkou .pro, budou vědět, že informace na ní jsou spolehlivé,“ uvedl Richard Forman, prezident firmy Register.com, která bude o doménu .pro pečovat.

„Nová jména by měla také nabídnout alternativu firmám, které se staly oběťmi rozličných spekulantů,“ dodal Ken Hansen ze společnosti NeuStar, která obhospodařuje koncovku .biz.

Nyní se řada společností nemůže dostat k adresám typu názevfirmy.com, které levně zaregistrovali weboví podvodníci za pár dolarů a teď je nabízejí k prodeji často i za statisíce.

V boji s těmito takzvanými cybersquattery má pomoci i vyšší cena za adresu .biz. Její registrace vyjde na dva tisíce dolarů, naproti tomu k adrese .com je možné se dostat už za několik desítek dolarů.

, ,