Soupravy Railjet Českých drah.

Soupravy Railjet Českých drah. | foto:  Michal Šula, MAFRA

Wi-fi se drahám prodraží. V railjetech zaplatí víc než v pendolinech

  • 88
V době padajících cen elektroniky je to malý paradox - České dráhy zaplatí za montáž technologie pro připojení k internetu ve svých vlacích railjet více než před čtyřmi lety za zasíťování pendolin.

Internet v sedmi jednotkách railjetu se sedmi vozy vyjde dráhy na necelých dvacet milionů korun, tedy zhruba stejně jako před čtyřmi lety pendolina se stejným počtem vozů.

Jenže za stejnou částku nedostanou České dráhy rozhodně to samé. V případě pendolin ještě cena zakázky zahrnovala pětiletý provoz, tedy veškeré platby za přenesená data. V případě railjetů si je budou České dráhy platit extra. Náklady na data přitom mohou tvořit až polovinu hodnoty zakázky, ČD však tvrdí, že jde maximálně o jednotky procent.

Zmenšil se i samotný rozsah, podle zadávací dokumentace bude Českým drahám stačit ve vozech například poloviční počet routerů a přístupových bodů oproti pendolinům. Ceny modemů a routerů od té doby spadly o polovinu.

Českým drahám zasíťování provede společně ČD - Telematika a Simac. Nikdo jiný se do soutěže nemohl přihlásit, protože nesplnil podmínky účasti. Ty uvádějí, že firma musela mít reference na tři dodávky do vlaků s rychlostí nad 200 kilometrů v hodině v hodnotě nad 20 mil. korun. Ty vítězné sdružení také nemá, zajistilo si je od dodavatele routerů Icomera, který přitom ani není členem vítězného sdružení.

Mluvčí drah Radek Joklík vysvětluje vyšší cenu tím, že v railjetech je instalován hardware, který počítá s nejnovější verzí palubního portálu ČD. Jenže podle dokumentace jde o identický hardware jako v pendolinech, jen kusů je o polovinu méně.

České dráhy už před uvedením jednotek do provozu obdržely nabídky na zasíťování railjetů za téměř poloviční částku, ale nereagovaly.

Dopravce vymýšlí zůsoby, jak obejít zákon

Nejde o jedinou podezřelou zakázku s internetem na Českých drahách. Národní dopravce si stěžuje, jak často ho svazuje zákon o veřejných zakázkách, místo toho však vymýšlí způsoby, jak ho obejít.

Rozděluje totiž zakázky na zasíťování dalších vozů do menších celků tak, aby je nemusel otevřeně soutěžit. Příkladem je zadání zakázky na zasíťování dvaceti vozů řady Bdmpee. Zakázku bez soutěže za 3,9 milionu korun získala opět dceřiná společnost ČD - Telematika.

S ní přitom nemají České dráhy z loňského roku úplně nejlepší zkušenost. Bez soutěže získala zakázku na jiné vozy, jenže vozy dodala s několikaměsíčním zpožděním.

Firma totiž zapomněla, že se zásahy do vozů musí nechat schválit nejprve u Drážního úřadu. České dráhy ji za to pokutovaly, přesto se opět rozhodly využít jejích služeb a opět bez soutěže.

Zakázka na jiné vagony však současně ukazuje, jak předražené je pro ČD zasíťování railjetů. Zatímco jeden vůz v menší zakázce vychází na necelých 200 tisíc, jeden vagon v railjetu na dvojnásobek.