Pendolino čeká na internet dva roky. Ilustrační foto

Pendolino čeká na internet dva roky. Ilustrační foto | foto: Lukáš Bíba, MF DNES

Wi-fi v pendolinech je po dvou letech ve druhém kole. Může být letos

  • 95
O internetu pro cestující sedmi pendolin Českých drah se mluví už od roku 2008. Zatím je veřejná zakázka za dvacet milionů korun ve druhém kole, kam postoupily čtyři z pěti firem. Dráhy se jim chystají rozeslat technickou zadávací dokumentaci a následně vyhodnotí nabídky. Je tedy možné, že se internet letos konečně spustí.

"Rádi bychom, aby to bylo ještě letos," řekl iDNES.cz vedoucí tiskového oddělení Českých drah Radek Joklík. O zakázku se ucházejí čtyři firmy, které dráhy nemohou prozradit. Vítěz za předpokládanou částku 20 milionů zajistí montáž wi-fi sítě a údržbu na pět let.

Proč se internet v Pendolinech neustále zpožďuje? "Musíme podle zákona splnit standardní postup. Nejdříve bylo první kolo soutěže, pak druhé kolo. Než se zpracovala technická dokumentace, tak to chvíli trvalo. V nejbližší době bychom měli předat soutěžícím technickou zadávací dokumentaci, potom budeme čekat na nabídky a následně je vyhodnocovat," vysvětluje Joklík.

Zároveň dodal, že je předčasné mluvit o tom, zda služba bude znamenat také zdražení jízdenek. "Obchodní model zpoplatnění služby internetu ve vlakových soupravách ČD bude záležet na nabídkách firem a na konečné ceně, za kterou projekt zrealizujeme. V tuto chvíli je předčasné o promítnutí do ceny jízdného spekulovat," řekl.

Jedna z pěti firem byla v soutěži vyřazena pro nesplnění kvalifikačních předpokladů a nepostoupila tak do druhého kola. Nyní bude rozhodovat o vítězi především cena.

O rozšíření internetu rozhodne úspěch v pendolinech

Přestože není stále jistý termín zavedení internetu v pendolinech, dráhy už mají studii na rozšíření bezdrátového připojení i do souprav EuroCity, InterCity a Express. V budoucnu by se tak mohl internet objevit v dalších 240 vlacích a mohli by si ho užít i cestující při cestách do práce. Odhadované náklady na pětiletý provoz jsou 35 milionů korun.

Internet by se týkal i příměstských (souprav Esko) a vybraných regionálních spojů. "Podle počtu vozidel se odhadované náklady u těchto příměstských a regionálních souprav počítají v desítkách milionů Kč. Co se časového harmonogramu týče, další zakázky by mohly být vypsány po úspěšné realizaci projektu v jednotkách Pendolino," doplnil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.