Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejmladší flotila a deset let růstu. Wizz Air jde na burzu pro peníze

  12:59aktualizováno  12:59
Největší středoevropská nízkonákladová společnost Wizz Air, která podniká i v Česku, vstoupí deset let po svém založení na burzu. Vedení firmy s hlavní základnou v Budapešti ve středu oznámilo, že se s akciemi začne obchodovat na londýnské burze.
Letadlo společnosti Wizz Air

Letadlo společnosti Wizz Air | foto: Wizzair

Firma chce podle svého šéfa Józsefa Váradyiho na burze získat 150,8 milionu eur, které chce použít na další expanzi především na středoevropském trhu. Zde je už několik let největším dopravcem. „Nepotřebujeme nutně posilovat kapitál, je to pro zlepšení naší rozvahy,“ dodal Váradyi.

Wizz Air

Jedna z největších nízkonákladových leteckých společnost ve střední a východní Evropě. Provozuje flotilu 54 letadel Airbus A320 a prostřednictvím víc než 360 linek z 20 základen spojuje 110 destinací v 38 zemích. Pro aerolinky pracuje 2 200 lidí, v loňském roce s tímto dopravcem letělo 15,8 milionu cestujících.

„Rosteme deset let výrazným tempem a chceme v něm pokračovat,“ dodal. Firma se postupně zaměřila hlavně na lety ze střední a východní Evropy směrem na západ, velká část linek slouží hlavně gastarbeiterům z chudších zemí k cestám za prací do vyspělejších regionů. Přes devadesát procent příjmů mají aerolinky z Evropské unie.

Wizz Air o vstupu na burzu mluvil naposledy loni, ale tehdy si emisi akcií rozmyslel i kvůli vývoji cen akcií leteckých dopravců. Od té doby se situace díky levné ropě výrazně změnila a akcie aerolinek zažívají dobré časy a největší, především nízkonákladoví, hráči oznamují zlepšení svých hospodářských výsledků. Firma loni přepravila přes 15 milionů cestujících. Za poslední finanční rok vydělala 89 milionů eur (bezmála 2,4 miliardy korun).

Praha má jedno z nejdražších letišť, říká šéf Wizz Air

Wizz Air se profiluje jako ultra low cost, v praxi to kromě mimořádně nízkých nákladů znamená, že se striktně za všechno na palubě platí. Firma má například i menší velikost nezpoplatněného palubního zavazadla než ostatní. „Chceme jít nadále tímto směrem, pro naše trhy je to správná cesta, jak zvýšit poptávku,“ řekl Varádyi. Wizz Air má ve flotile 54 airbusů A320 s průměrným stářím 3,5 roku. „Máme nejmladší a nejefektivnější flotilu v Evropě,“ dodal Váradyi. Dalších třicet strojů má objednaných.

Maďarský dopravce létá po 35 zemích v Evropě, v Česku létá z Prahy a Brna. V Praze však jeho podíl postupně klesá, firma stáhla z Prahy jedno letadlo. Podle Váradyiho jsou důvodem vysoké letištní poplatky v Praze. „Praha je jedním z nejdražších letišť, kam létáme,“ tvrdí. Wizz Air byl loni 6. největším dopravcem v Praze podle počtu cestujících, kterých přepravil 600 tisíc.

Zatím posledním případem středoevropského dopravce, který byl na burze, byly aerolinky SkyEurope. Ambiciózní podnikatelský plán skončil nakonec krachem v roce 2009.

Autor:


Témata: Wizz Air




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.