Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Wizz Air ztrojnásobil svoji ztrátu

  0:01aktualizováno  0:01
Druhý největší pravidelný dopravce v Praze na tom není zdaleka tak dobře, jak se ještě nedávno chlubil. Firma je za loňský finanční rok končící v letošním březnu ve ztrátě bezmála čtvrt miliardy korun. Až dosud přitom společnost mluvila o tom, že je zisková. Ve skutečnosti ale za pět let své existence ještě zisk nepoznala.
Letadlo společnosti Wizz Air

Letadlo společnosti Wizz Air | foto: Wizzair

Největší středoevropská aerolinka sice pokračuje v prudkém růstu, ten ale zatím financují hlavně jeho akcionáři, nikoliv cestující. Firma jim zatím nevydělává. Ukazují to výsledky, které získal deník SME a MF DNES z britského obchodního rejstříku. -zprávu deníku SME čtěte zde

Podle nich firma prodělala od loňského dubna do konce letošního března 247 milionů korun, tedy více než třikrát tolik, než o rok dříve. Tržby potvrzují velkou expanzi: meziročně stouply o 35%. Wizz Air navíc hromadí i ztráty z předchozích let: celkem už 78 milionů euro, tedy přes dvě miliardy korun. V porovnání s ČSA, které jsou počtem přepravených cestujících menší, je to ale stále lepší výsledek.

"Ztráta se dá vysvětlit, ale důvod, proč svůj údajný zisk používali v marketingu proti SkyEurope moc nechápu," říká analytik společnosti Cyrrus Jan Procházka. Wizz Air totiž svou kampaň v Praze a Bratislavě v době svého příchodu z velké části stavěl na negativním hospodaření SkyEurope.

Jde o čísla za celou skupinu, nejen maďarskou část firmy. O jejich výsledcích jsme informovali minulý týden.- více čtěte zde

Wizz: za ztrátu může Bulharsko a Ukrajina

Firma nejprve odmítla výsledky komentovat, nakonec je vysvětlil viceprezident John Stephenson. Podle něj je v zisku maďarská pobočka, která zajišťuje 80% veškerého provozu Wizz Airu a ve ztrátě jsou pobočky na Ukrajině a v Bulharsku, kde firma působí teprve krátce. Podle něj navíc ve výsledcích za poslední rok nebyly navíc Velikonoce, které jsou ziskové.

Za dobré znamení považuje i to, že jsou už tři roky v zisku podle ukazatele EBIT - zisk před zdaněním a úroky. "Jsme schopni dál růst o třicet procent ročně i přes špatnou ekonomickou situaci v Evropě," dodal Stephenson.

Ztrátové hospodaření do jisté míry může vyvolávat srovnání s již zkrachovalými SkyEurope. Podle Procházky je ale nyní mezi firmami zásadní rozdíl.

"Mají akcionáře, který do firmy dál cpe peníze," říká Procházka. Hlavním vlastníkem je americký fond Indigo. Zásadní rozdíl je ve stavu peněz na účtech: zatímco SkyEurope bojovaly s nedostatkem hotovosti, Wizz Air měl k poslednímu březnu na účtech přes 60 milionů euro. "Pád jim tak rozhodně nehrozí," dodal Procházka. Podle Stephensona má Wizz Air o třicet procent nižší náklady.

Částečná podoba se SkyEurope ale existuje. Například firma má záporné vlastní jmění, podobně jako například ztrátové České aerolinie. O tom, že firma nehospodaří ideálně, svědčí i fakt, že si odložila v červenci 2008 splatnost dluhopisů za 32 milionů eur z roku 2010 na 2015.

VÝSLEDKY WIZZ AIR (v milionech eur)
finanční rok 2008/2009* finanční rok 2007/2008*
výnosy 392,9 289,6 
provozní ztráta 2,9 3,6
celková ztráta 9,5 2,55
Poznámka: * finanční rok končí v březnu

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Stávka v Řecku. - Cestující odpočívá poté, co aténské letiště zrušilo její let
Probdělou noc na letišti může zahojit odškodné. Kdy je požadovat?

Šestnáct hodin strávených na italském letišti Lamezia Terme, den a půl zpožděné letadlo z egyptské Hurghady. Společnost Travel Service musela o víkendu řešit...  celý článek

Žluté Čechy (květen 2008). Pro někoho krásný pohled, pro kritiky pěstování...
Daň je nižší, ale zájem stále mizivý. Řidiči nekupují zelenější paliva

Po roce a půl se vrátila do hry vyšší sleva na biopaliva. Marně – emise musí Česko snížit jinak, aby splnilo cíle Evropské unie. Je možné, že v příštích letech...  celý článek

Autobusy Flixbus a Regiojet
Jako ve vzduchu. Autobusy přecházejí na pohyblivé ceny po vzoru letadel

Cenový boj mezi autobusovými dopravci začíná. Žluté autobusy RegioJetu snižují své ceny na šesti linkách, kde jim nově začínají konkurovat zelené autobusy...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.