Nová šéfka Yahoo! Carol Bartzová si nebere servítky.

Nová šéfka Yahoo! Carol Bartzová si nebere servítky. - Carol Bartzová. | foto: Profimedia.cz

Yahoo! velí nová šéfka s ostrými lokty

  • 4
Nebere si servítky, a když se jí něco nelíbí, bez otálení to řekne. Tvrdý manažer. Agresivní v komunikaci. Ve všech ohledech však schopná šéfka. Tak charakterizují Carol Bartzovou, novou ředitelku internetové firmy Yahoo!, lidé, kteří se s ní potkali nebo s ní pracovali.

Dlouholetá ředitelka softwarové firmy Autodesk přichází do webového portálu zasaženého problémy, aby jej zachránila a pokud možno i prodala. Dokud to ještě jde.

"Carol Bartzová je manažerka, která velmi dobře ví, co chce. Má jasnou vizi, výrazné vůdčí schopnosti a velké charizma. Vždy otevřeně říká svůj názor a je velmi přímá ve všem, co se jí nelíbí," říká ke své bývalé šéfce Oldřich Januška, regionální marketingový šéf firmy Autodesk.

Přestože jde o ženu, která si nenechává do práce příliš mluvit, je podle Janušky ochotná o věcech diskutovat a poslouchat názory spolupracovníků.

Málo času a hodně nervozity

Bartzová, která na místo šéfa druhé největší internetové firmy světa usedla včera, rozhodně nebude mít jednoduchou úlohu. Investoři Yahoo! jsou nervózní a budou chtít co nejrychleji zhodnotit své vklady.

Ty vzaly za své potom, co spoluzakladatel portálu Jerry Yang loni odmítl nabídku na akvizici od společnosti Microsoft. Softwarový gigant nabízel majitelům za firmu 47,5 miliardy dolarů, čili zhruba 33 dolarů za jednu akcii. To se však Yangovi zdálo málo a převzetí nedoporučil.

Dnes se akcie někdejší ikony internetu obchodují kolem dvanácti dolarů a Microsoft i přes snahy největších investorů Yahoo! v čele s Carlem Icahnem už tvrdí, že o plný nákup firmy nemá zájem. Ani po sloučení s Microsoftem by však firmy na tržní podíl Googlu ve vyhledávání beztak nedosáhly.

"Jsou zde (mezi investory, pozn. red.) velká očekávání a malá trpělivost," uvedl pro agenturu Bloomberg investor Ralph Whitworth, který v Yahoo! drží 9,2 milionu akcií. "Nemá příliš prostoru pro manévrování. Investoři moc dobře vědí, kde byly akcie, a už se podívali, kde je jejich dno. Teď chtějí vidět ty výšiny," upozorňuje analytik Sachin Shah z výzkumné firmy ICAP.

Google zvyšuje náskok

Cena akcií dlouhodobě padá a doposud se managementu firmy nedařilo tento vývoj zvrátit: téměř celé poslední tři roky firmě klesal zisk a výhled v současnosti není povzbudivý.

Portál i nadále ztrácí tržní podíl ve vyhledávání ve prospěch svého rivala Google a ubývá mu tak inzerentů. Oproti Googlu má navíc nevýhodu v tom, že je orientován především na anglicky hovořící země, zatímco internetová jednička má přímé zastoupení na 32 světových trzích.

Další problém, se kterým se bude muset Bartzová vypořádat, je odliv klíčových zaměstnanců. Jednu z největších ran v poslední době zasadil firmě někdejší viceprezident pro technologie Qi Lu, který nyní vede internetovou divizi v Microsoftu. Navíc společnost Yahoo! v posledních měsících v rámci zeštíhlení propustila desetinu svých pracovníků.