Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Čeští youtubeři tvrdí, že po nich dealer BMW chtěl, aby pomlouvali Škodu

  17:40
Česká komunita youtuberů a jejich početné publikum žije kauzou BMW Invelt. Zástupce českého dealera bavorské značky údajně po několika autorech videí poptával výměnou za půjčení BMW X1 videa chválící auto samotné, ale i negativní „recenze” o konkurenci. Jmenovitě mělo jít o kritiku vozů Volkswagen, Audi a Škoda. Invelt to ale celé popírá a výrazné nesrovnalosti jsou i u samotných youtuberů.

Youtuberka Carrie Kirsten objímá vůz BMW. | foto: repro z YouTube.com

Tzv. youtubeři jsou zpravidla mladí lidé, kteří dovedou zaujmout velký počet diváků na videoportálu YouTube. Ve chvíli, kdy počet odběratelů jejich kanálů naroste, se stávají zajímavými pro marketing různých značek. Firmy jim tak nabízejí peníze nebo zboží a služby za to, že je nějakým způsobem zpropagují.

Jde tedy v podstatě o to, čemu se v televizním vysílání říká product placement a musí být označeno. Na YouTube je ale běžné, že si takto autoři videí přivydělávají. V případě aktuální kauzy šlo ale o podmínky, které se z více důvodů tuzemské praxi vymykají.

Podle aktérů kauzy - youtuberů Daniela Sonnleitnera alias TVTwixxe a Jakuba Smreka alias Freescoota - celý příběh začal přibližně před půl rokem. Tehdy se v obchodním centru u vystaveného auta sami zkontaktovali s dealery BMW. Marketingový manažer Jiří Haberle jim potom měl na e-mail poslat nabídky spolupráce.

Podle e-mailu Invelt nenabízel za propagaci peníze, ale půjčení BMW X1 (se spoustou omezujících podmínek - viz náhled e-mailu). Na oplátku toho nechtěl málo. O autu měli tvůrci natočit dvě youtubová videa měsíčně a dvakrát se s ním vyfotit na Facebook či Instagram.

Chválit BMW, hanit Audi, Škodu a Volkswagen

A hlavně v e-mailu, který obdržel Smrek (video s e-mailem zde) bylo mezi požadavky i „odrazení vašich diváků od koupě jiné značky” a „jedna negativní recenze na konkurenční značku (především Audi, Škoda a Volkswagen)”. V e-mailu, který přišel Sonnleitnerovi (zde) je to samé, přesný výčet konkurentů ale chybí.

Detail podmínek spolupráce s BMW Invelt v e-mailu, který přišel youtuberovi Jakubu Smrekovi alias Freescootovi.

Za předpokladu, že zveřejněné e-maily jsou pravé, by tak objednavatel podle právníka specializujícího se na marketing a reklamu Ivana Davida z advokátní kanceláře KMVS porušil zákon. „Objednat si u někoho, aby vytvářel negativní recenze na konkrétní konkurenční značky, je nekalosoutěžní delikt. Jmenovitě jde o tzv. zlehčování podle § 2984 občanského zákoníku. Současně by mohlo jít i o zásah do pověsti právnické osoby podle § 135 odst. 2 občanského zákoníku,” vysvětluje.

Youtubeři a reklama

Jak je to s youtubery a propagováním různých značek? Specialista na reklamní a marketingové právo JUDr. Ivan David z advokátní kanceláře KMVS vysvětluje, že pravidla jsou stejná jako v televizi:

Podmínky tzv. product placementu platí pro YouTube (jakožto video-on-demand službu) stejně jako pro televizi. V případě VoD služeb lze podrobné rozepsání těchto podmínek nalézt v § 10 zákona o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání.

Tyto zákonné podmínky by bezpochyby nesplňovalo video, v němž by jeho tvůrce dle přímého (ale nepřiznaného) zadání třetí osoby vychvaloval produkty této osoby a produkty jiné osoby naopak cíleně haněl.

Takové video by bylo tzv. skrytým audiovizuálním obchodním sdělením a Rada pro rozhlasové a televizní vysílání by za něj mohla uložit pokutu až milion korun.

Youtubeři podle Davida mohou být placení. Ovšem pokud mají ve videu product placement, musí to být přiznané:

Zejména tam musí být upozornění na to, že video obsahuje product placement. Jinak jde právě o to zakázané „skryté audiovizuální obchodní sdělení“. - Jinou variantou legální činnosti placeného youtubera je, že je placen za to, že poskytuje nějaké objektivní recenze: Tj. není placen za vychvalování nějakých produktů – pak nejde o product placement a vše je v pořádku.

Legální ale podle Davida v žádném případě nikdy nebude to, aby byl někdo placen za to, že a priori haní produkty konkurence.

Oba youtubeři tehdy podle svých slov spolupráci odmítli. Z videí, která později publikovali, je patrné, že jim nabídka přišla z jejich strany velmi nevýhodná. Zároveň pro iDNES.cz oba popsali, že na poměry české youtube scény byl neobvyklý i explicitní požadavek na to, aby pomlouvali konkurenci.

„S něčím takovým jsem se ještě nesetkal,“ hodnotí nabídku Smrek alias youtuber Freescoot. Podobně mluví i Sonnleitner. „Mně se to párkrát stalo, ale nevím, že bych do něčeho takového vědomě šel,” popisuje. Smrek každopádně v odpovědi na e-mail poradil, ať se marketéři Inveltu obrátí na youtuberku Carrie Kirsten.

A ta skutečně na svůj youtube kanál 18. prosince publikovala video, kde v showroomu přebírá bíle BMW s tím, že se jí tím splnil sen (video zde). V reakci na to potom o den později Smrek a Sonnleitner umístili na své kanály videa, kde se Carrie docela drsně vysmívají a zároveň ukazují e-maily s nabídkami.

Výhružky soudy i mafií

To vyvolalo hodně reakcí (videa měla dohromady stovky tisíc zhlédnutí). Včetně té e-mailové, kterou obdrželi opět oba původně oslovení youtubeři. Podepsány byly opět marketingovým manažerem Inveltu Jiřím Haberlem. Tentokrát byly ale odeslány z privátního, nikoli firemního e-mailu a byly hodně drsné.

Pisatel v nich naznačuje, že mu celá situace (zveřejnění jeho předchozího e-mailu s nabídkou spolupráce) způsobila problémy a „nabízí” další postup: „Radím vám oboum, abyste natočili nové video - vyjádření, že se jedná o podvod, tedy fotomontáž. Se Slečnou Carly Kirstenovou jsme se již dohodli, že vytvoří videoblog, ve kterém zpochybní vaše e-mailové konverzace, tudíž to budete mít jednodušší,” stojí v e-mailu.

Následně přechází pisatel do výhružného módu: „Vyhnete se takto řešení a tahání po soudech. Nemusím ani zmiňovat to, že vím, kde oba bydlíte a mám kontakty ve vysoké sféře podnikatelů a mafii,” dodává.

Zastrašující e-mail, který měl přijít youtuberům Smerkovi a Sonnleitnerovi poté, co zveřejnili původní nabídku od BMW Invelt.

Zástupci Inveltu popřeli veškerou komunikaci s youtubery. Ti se snažili už ve svých videích dokázat, že první e-mail s nabídkou (který přišel z oficiální adresy s koncovkou @invelt.com) je pravý. Ukazovali například náhled v kontextu celé své mailové schránky nebo technická data e-mailu. Je ale nutné podotknout, že vyvrátit stoprocentně možnost falzifikátu je v těchto případech v podstatě nemožné.

Je druhý e-mail podvrh?

Autenticitu druhého e-mailu (výhružného, zaslaného z privátní gmailové adresy) se povedlo minimálně zpochybnit. Na svém facebookovém profilu uživatel jménem Jakub Bouček (v diskusi ho na tento způsob ověření navedl Ondřej Matviak) ukazuje, že účet jirkahaberle@gmail.com reaguje při snaze o změnu hesla pozitivně na telefonní číslo youtubera Smreka alias Freescoota. Bouček to dokazuje snímkem formuláře. Vzhledem k tomu, že zmíněná mailová adresa je už deaktivována, nelze to znovu ověřit. Číslo na snímku zobrazené je ale skutečně to, na kterém redaktor iDNES.cz ve čtvrtek zastihl Smreka (nebo minimálně člověka, který tvrdil, že jím je). Pokud by to byla pravda, znamenalo by to, že údajný Haberleho gmailový účet založil s největší pravděpodobností Smrek (nebo někdo s přístupem k jeho telefonu). Bylo by tak velmi nepravděpodobné, že výhružku psal opravdu Haberle.

Sonnleitner u druhého e-mailu, který již přišel z privátní adresy, uznává (přesto, že si to v reakci na něj ve videu s reálným Haberlem tvrdě slovně vyřídil), že ten mohl napsat kdokoli. Kromě skutečného Haberleho mohlo jít třeba o vtip či snahu o poškození. „Z Inveltu nám ale na dotazy neodpověděli,” říká s tím, že vzhledem k tomu, že obsah jeho videokanálu je dost drsný, je i on zvyklý na drsné reakce. A tak ho ani ta poslední nijak zvlášť nerozházela.

Ve videu se Kirsten označuje za ambasadorku

Samotný BMW Invelt popírá v podstatě vše. Na dotazy iDNES.cz odpověděl výkonný ředitel firmy Pavel Baštář pouze „oficiálním vyjádřením” v němž odmítá, že by kdy měla nějakou dohodu byť jen s Kirsten. „Společnost Invelt prodala zmiňované vozidlo BMW X1 dne 15. 12. 2016 rodičům youtuberky Carrie Kirsten. Neexistuje žádná jiná dodatečná dohoda nebo smlouva mezi prodávajícím a kupujícím nebo youtuberkou Carrie Kirsten, která by zavazovala k další spolupráci,” zní prohlášení.

To je ale v rozporu jednak s tvrzením a zveřejněnými e-maily Smreka a Sonnleitnera, zároveň i s obsahem videa, kde Kirsten přímo v showroomu mimo jiné (v čase 2:10) říká: „Stala jsem se včerejším dnem ambasadorem značky BMW Invelt.”

Ve shodě s Inveltem (mimochodem tak, jak předesílal výhružný e-mail) se nyní vyjadřuje i sama osmnáctiletá youtuberka Kirsten. „Před pěti měsíci jsem si sama toto auto vybrala z celé možné nabídky, protože mi nejvíce vyhovovalo a nadmíru se mi líbilo. Nikdo mě e-mailem nekontaktoval, takové nabídky ohledně aut ani neexistují,“ vzkázala serveru iDNES.cz přes prostředníka Jakuba Holého, z agentury zastupující Street Light Production, která s youtubery spolupracuje.

Kirsten tvrdí, že před předáním vozu sice oslovila Invelt s nabídkou možné spolupráce, ale auto nakonec zakoupila bez dalších podmínek. Jenže opět: ve svém videu natočeném přímo v showroomu sama tvrdí, že je ambasadorkou společnosti Invelt. „Smlouva byla pouze připravena, ale nakonec nebyla naplněna,“ vysvětluje to zpětně youtuberka.

Zbrojení i Trump mohou jako steroidy nakopnout hospodářství EU, říká ekonom

Nejčtenější

Host v restauraci našel v jídle krysu, druhý švába. Řetězec narychlo uzavírá provozy

Jeden z největších japonských řetězců restaurací Sukiya uzavřel téměř všech svých bezmála 2000 podniků, kde proběhne důkladný několikadenní úklid. Přiměly ho k tomu dva případy, kdy hosté našli v...

Padl Eurojackpot. Sázející trefil všechna čísla, vyhrál miliardy

V Eurojackopotu padla jedna z nejvyšších výher v historii. V úterním losování sázející uhodl sedm čísel a bohatší bude o v přepočtu téměř tři miliardy korun.

Lidé se v Lidlu poprali kvůli zlevněným slunečníkům, konflikt zklidnila až policie

Potyčkou mezi zákazníky vyvrcholil boj o zlevněné zboží v Lidlu v pražských Štěrboholích na začátku tohoto týdne. Na místo musela dorazit policie, situaci mezitím řešila i ostraha obchodu. Lidl...

Koho zajímá osm centů. Jak moc nová cla poškodí výrobu aut v USA

Trumpova nová 25procentní cla na dovoz aut do USA mohou zcela rozvrátit tamní automobilový průmysl a zvýšit ceny prodávaných aut o tisíce dolarů. Jejich součástky totiž od surového kovu až po ten...

Ceny potravin se zbláznily. K bojkotu řetězců se uchýlili i švédští zákazníci

Poté, co v únoru ve Švédsku ceny potravin zlomily rekord za poslední dva roky, se tisíce lidí po celé zemi rozhodly konat. Od minulého pondělí zákazníci na sedm dní bojkotovali největší supermarkety...

Ať mají automobilky více času na plnění emisí, navrhuje nakonec Evropská komise

Evropská komise navrhla úpravu systému pokut pro výrobce aut, kteří neplní emisní cíle. Automobilky by nově měly vykazovat plnění cílů za tříleté období, nikoli za každý rok. Komise také udělila...

1. dubna 2025  17:22

Amerika jako neznámé území. Hotely i dopravci hlásí pokles zájmu turistů

Francouzská hotelová skupina Accor informovala, že počet rezervací turistů mířících z Evropy do USA se letos v létě snížil o 25 procent. Lidé, které od návštěvy země odradilo současné počínání...

1. dubna 2025  16:01

EU podpořila těžbu lithia na Cínovci, zařadila ji mezi strategické projekty

Zásoby lithia na Cínovci jsou podle vládního rozhodnutí ložiskem strategického významu. A zelenou dostal projekt těžby a zpracování lithia odsud i v Evropské unii, zařadila ho mezi strategické...

1. dubna 2025  14:25

Minus 91,2 miliardy. Ministerstvo řeklo, jak stát hospodařil v prvním čtvrtletí

V prvních třech měsících letošního roku dosáhl schodek státního rozpočtu částky 91,2 miliardy korun. Výsledek je o necelých 14 miliard lepší než loni touto dobou, sdělilo v úterý ministerstvo...

1. dubna 2025  14:09

RegioJet v Praze nasadil nové vlaky, začala také jezdit linka S61 do Úval

Dopravce RegioJet dnes nasadil sedm nových elektrických vlaků polského výrobce PESA na stávající linku S49 spojující Roztoky u Prahy, Libeň a Hostivař a novou linku S61 z pražského hlavního nádraží...

1. dubna 2025  12:51,  aktualizováno  13:08

Řetězec restaurací Hooters vyhlásil v USA bankrot. Značku zachrání franšízanti

Americký restaurační řetězec Hooters, který celosvětově proslul svými smaženými kuřecími křidélky a atraktivními servírkami v bílých tílkách a oranžových šortkách, vyhlásil na domácím trhu bankrot....

1. dubna 2025  11:53

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Jako tři fotbalová hřiště. Skleník na Moravě zásobuje Česko bylinkami

Bazalka, máta nebo koriandr. Bylinky ze skleníku na Znojemsku putují do celého Česka. Jeho linkami projde ročně až šest milionů květináčů. Bylinka vám při správné péči vydrží týdny, i když ji...

1. dubna 2025  11:16

Američané v předvečer nových cel vyčkávají. Utrácení omezili i ti bohatí

Obavy z rostoucích nákladů vedly mnohé americké spotřebitele k tomu, že odložili výdaje, dokud nezjistí, jak přesně se jich nová Trumpova cla dotknou. Domácnosti a podniky se připravují na vlnu...

1. dubna 2025  11:01

Po dálnici z Karlových Varů do Prahy se bude jezdit v roce 2028, tvrdí šéf ŘSD

Dálniční spojení Karlových Varů s hlavním městem začne v celé své délce fungovat na konci roku 2028. V podcastu to uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl. V současné...

1. dubna 2025  10:27,  aktualizováno  10:36

Kopaničáři ze Slovenska dobývají svět kosmetiky. Pomocí bylin i vědeckých poznatků

Advertorial

Z touhy po přírodních řešeních se zrodila slovenská rodinná firma Panakeia, která dnes zásobuje desetitisíce zákazníků originální kosmetikou na přírodní bázi. Za úspěchem firmy stojí i práce syna...

1. dubna 2025  10:34

Od dubna se mění termín výplat penzí, milion důchodců dostane peníze jindy

Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ) mění od dubna termíny výplaty starobních, invalidních a pozůstalostních penzí dvěma pětinám důchodců a důchodkyň. Týká se to celkem 1,17 milionu lidí....

1. dubna 2025  6:35

Prodloužené volno o Velikonocích láká. Zvedlo poptávku po letenkách

Ačkoli cena letenek během státních svátků vzrůstá, řada Čechů si ji ani přes vyšší cenu nechce odepřít. Letos dokonce zájem o velikonoční lety vzrostl až o třetinu v závislosti na konkrétních datech....

1. dubna 2025