Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Čeští youtubeři tvrdí, že po nich dealer BMW chtěl, aby pomlouvali Škodu

  17:40aktualizováno  17:40
Česká komunita youtuberů a jejich početné publikum žije kauzou BMW Invelt. Zástupce českého dealera bavorské značky údajně po několika autorech videí poptával výměnou za půjčení BMW X1 videa chválící auto samotné, ale i negativní „recenze” o konkurenci. Jmenovitě mělo jít o kritiku vozů Volkswagen, Audi a Škoda.

Youtuberka Carrie Kirsten objímá vůz BMW. | foto: repro z YouTube.com

Tzv. youtubeři jsou zpravidla mladí lidé, kteří dovedou zaujmout velký počet diváků na videoportálu YouTube. Ve chvíli, kdy počet odběratelů jejich kanálů naroste, se stávají zajímavými pro marketing různých značek. Firmy jim tak nabízejí peníze nebo zboží a služby za to, že je nějakým způsobem zpropagují.

Jde tedy v podstatě o to, čemu se v televizním vysílání říká product placement a musí být označeno. Na YouTube je ale běžné, že si takto autoři videí přivydělávají. V případě aktuální kauzy šlo ale o podmínky, které se z více důvodů tuzemské praxi vymykají.

Podle aktérů kauzy - youtuberů Daniela Sonnleitnera alias TVTwixxe a Jakuba Smreka alias Freescoota - celý příběh začal přibližně před půl rokem. Tehdy se v obchodním centru u vystaveného auta sami zkontaktovali s dealery BMW. Marketingový manažer Jiří Haberle jim potom měl na e-mail poslat nabídky spolupráce.

Podle e-mailu Invelt nenabízel za propagaci peníze, ale půjčení BMW X1 (se spoustou omezujících podmínek - viz náhled e-mailu). Na oplátku toho nechtěl málo. O autu měli tvůrci natočit dvě youtubová videa měsíčně a dvakrát se s ním vyfotit na Facebook či Instagram.

Chválit BMW, hanit Audi, Škodu a Volkswagen

A hlavně v e-mailu, který obdržel Smrek (video s e-mailem zde) bylo mezi požadavky i „odrazení vašich diváků od koupě jiné značky” a „jedna negativní recenze na konkurenční značku (především Audi, Škoda a Volkswagen)”. V e-mailu, který přišel Sonnleitnerovi (zde) je to samé, přesný výčet konkurentů ale chybí.

Detail podmínek spolupráce s BMW Invelt v e-mailu, který přišel youtuberovi Jakubu Smrekovi alias Freescootovi.

Detail podmínek spolupráce s BMW Invelt v e-mailu, který přišel youtuberovi Jakubu Smrekovi alias Freescootovi.

Za předpokladu, že zveřejněné e-maily jsou pravé, by tak objednavatel podle právníka specializujícího se na marketing a reklamu Ivana Davida z advokátní kanceláře KMVS porušil zákon. „Objednat si u někoho, aby vytvářel negativní recenze na konkrétní konkurenční značky, je nekalosoutěžní delikt. Jmenovitě jde o tzv. zlehčování podle § 2984 občanského zákoníku. Současně by mohlo jít i o zásah do pověsti právnické osoby podle § 135 odst. 2 občanského zákoníku,” vysvětluje.

Youtubeři a reklama

Jak je to s youtubery a propagováním různých značek? Specialista na reklamní a marketingové právo JUDr. Ivan David z advokátní kanceláře KMVS vysvětluje, že pravidla jsou stejná jako v televizi:

Podmínky tzv. product placementu platí pro YouTube (jakožto video-on-demand službu) stejně jako pro televizi. V případě VoD služeb lze podrobné rozepsání těchto podmínek nalézt v § 10 zákona o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání.

Tyto zákonné podmínky by bezpochyby nesplňovalo video, v němž by jeho tvůrce dle přímého (ale nepřiznaného) zadání třetí osoby vychvaloval produkty této osoby a produkty jiné osoby naopak cíleně haněl.

Takové video by bylo tzv. skrytým audiovizuálním obchodním sdělením a Rada pro rozhlasové a televizní vysílání by za něj mohla uložit pokutu až milion korun.

Youtubeři podle Davida mohou být placení. Ovšem pokud mají ve videu product placement, musí to být přiznané:

Zejména tam musí být upozornění na to, že video obsahuje product placement. Jinak jde právě o to zakázané „skryté audiovizuální obchodní sdělení“. - Jinou variantou legální činnosti placeného youtubera je, že je placen za to, že poskytuje nějaké objektivní recenze: Tj. není placen za vychvalování nějakých produktů – pak nejde o product placement a vše je v pořádku.

Legální ale podle Davida v žádném případě nikdy nebude to, aby byl někdo placen za to, že a priori haní produkty konkurence.

Oba youtubeři tehdy podle svých slov spolupráci odmítli. Z videí, která později publikovali, je patrné, že jim nabídka přišla z jejich strany velmi nevýhodná. Zároveň pro iDNES.cz oba popsali, že na poměry české youtube scény byl neobvyklý i explicitní požadavek na to, aby pomlouvali konkurenci.

„S něčím takovým jsem se ještě nesetkal,“ hodnotí nabídku Smrek alias youtuber Freescoot. Podobně mluví i Sonnleitner. „Mně se to párkrát stalo, ale nevím, že bych do něčeho takového vědomě šel,” popisuje. Smrek každopádně v odpovědi na e-mail poradil, ať se marketéři Inveltu obrátí na youtuberku Carrie Kirsten.

A ta skutečně na svůj youtube kanál 18. prosince publikovala video, kde v showroomu přebírá bíle BMW s tím, že se jí tím splnil sen (video zde). V reakci na to potom o den později Smrek a Sonnleitner umístili na své kanály videa, kde se Carrie docela drsně vysmívají a zároveň ukazují e-maily s nabídkami.

Výhružky soudy i mafií

To vyvolalo hodně reakcí (videa měla dohromady stovky tisíc zhlédnutí). Včetně té e-mailové, kterou obdrželi opět oba původně oslovení youtubeři. Podepsány byly opět marketingovým manažerem Inveltu Jiřím Haberlem. Tentokrát byly ale odeslány z privátního, nikoli firemního e-mailu a byly hodně drsné.

Pisatel v nich naznačuje, že mu celá situace (zveřejnění jeho předchozího e-mailu s nabídkou spolupráce) způsobila problémy a „nabízí” další postup: „Radím vám oboum, abyste natočili nové video - vyjádření, že se jedná o podvod, tedy fotomontáž. Se Slečnou Carly Kirstenovou jsme se již dohodli, že vytvoří videoblog, ve kterém zpochybní vaše e-mailové konverzace, tudíž to budete mít jednodušší,” stojí v e-mailu.

Následně přechází pisatel do výhružného módu: „Vyhnete se takto řešení a tahání po soudech. Nemusím ani zmiňovat to, že vím, kde oba bydlíte a mám kontakty ve vysoké sféře podnikatelů a mafii,” dodává.

Zastrašující e-mail, který měl přijít youtuberům Smerkovi a Sonnleitnerovi poté, co zveřejnili původní nabídku od BMW Invelt.

Zastrašující e-mail, který měl přijít youtuberům Smerkovi a Sonnleitnerovi poté, co zveřejnili původní nabídku od BMW Invelt.

Zástupci Inveltu popřeli veškerou komunikaci s youtubery. Ti se snažili už ve svých videích dokázat, že první e-mail s nabídkou (který přišel z oficiální adresy s koncovkou @invelt.com) je pravý. Ukazovali například náhled v kontextu celé své mailové schránky nebo technická data e-mailu. Je ale nutné podotknout, že vyvrátit stoprocentně možnost falzifikátu je v těchto případech v podstatě nemožné.

Je druhý e-mail podvrh?

Autenticitu druhého e-mailu (výhružného, zaslaného z privátní gmailové adresy) se povedlo minimálně zpochybnit. Na svém facebookovém profilu uživatel jménem Jakub Bouček (v diskusi ho na tento způsob ověření navedl Ondřej Matviak) ukazuje, že účet jirkahaberle@gmail.com reaguje při snaze o změnu hesla pozitivně na telefonní číslo youtubera Smreka alias Freescoota. Bouček to dokazuje snímkem formuláře. Vzhledem k tomu, že zmíněná mailová adresa je už deaktivována, nelze to znovu ověřit. Číslo na snímku zobrazené je ale skutečně to, na kterém redaktor iDNES.cz ve čtvrtek zastihl Smreka (nebo minimálně člověka, který tvrdil, že jím je). Pokud by to byla pravda, znamenalo by to, že údajný Haberleho gmailový účet založil s největší pravděpodobností Smrek (nebo někdo s přístupem k jeho telefonu). Bylo by tak velmi nepravděpodobné, že výhružku psal opravdu Haberle.

Sonnleitner u druhého e-mailu, který již přišel z privátní adresy, uznává (přesto, že si to v reakci na něj ve videu s reálným Haberlem tvrdě slovně vyřídil), že ten mohl napsat kdokoli. Kromě skutečného Haberleho mohlo jít třeba o vtip či snahu o poškození. „Z Inveltu nám ale na dotazy neodpověděli,” říká s tím, že vzhledem k tomu, že obsah jeho videokanálu je dost drsný, je i on zvyklý na drsné reakce. A tak ho ani ta poslední nijak zvlášť nerozházela.

Ve videu se Kirsten označuje za ambasadorku

Samotný BMW Invelt popírá v podstatě vše. Na dotazy iDNES.cz odpověděl výkonný ředitel firmy Pavel Baštář pouze „oficiálním vyjádřením” v němž odmítá, že by kdy měla nějakou dohodu byť jen s Kirsten. „Společnost Invelt prodala zmiňované vozidlo BMW X1 dne 15. 12. 2016 rodičům youtuberky Carrie Kirsten. Neexistuje žádná jiná dodatečná dohoda nebo smlouva mezi prodávajícím a kupujícím nebo youtuberkou Carrie Kirsten, která by zavazovala k další spolupráci,” zní prohlášení.

To je ale v rozporu jednak s tvrzením a zveřejněnými e-maily Smreka a Sonnleitnera, zároveň i s obsahem videa, kde Kirsten přímo v showroomu mimo jiné (v čase 2:10) říká: „Stala jsem se včerejším dnem ambasadorem značky BMW Invelt.”

Ve shodě s Inveltem (mimochodem tak, jak předesílal výhružný e-mail) se nyní vyjadřuje i sama osmnáctiletá youtuberka Kirsten. „Před pěti měsíci jsem si sama toto auto vybrala z celé možné nabídky, protože mi nejvíce vyhovovalo a nadmíru se mi líbilo. Nikdo mě e-mailem nekontaktoval, takové nabídky ohledně aut ani neexistují,“ vzkázala serveru iDNES.cz přes prostředníka Jakuba Holého, z agentury zastupující Street Light Production, která s youtubery spolupracuje.

Kirsten tvrdí, že před předáním vozu sice oslovila Invelt s nabídkou možné spolupráce, ale auto nakonec zakoupila bez dalších podmínek. Jenže opět: ve svém videu natočeném přímo v showroomu sama tvrdí, že je ambasadorkou společnosti Invelt. „Smlouva byla pouze připravena, ale nakonec nebyla naplněna,“ vysvětluje to zpětně youtuberka.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.