Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: ČSA

Z ČSA odcházejí dobrovolně piloti, čeká je dvanáctiměsíční odstupné

  • 109
Piloti ztrátových Českých aerolinií dobrovolně opouštějí firmu. Pokud totiž odejdou na základě dohody, čeká je tučné odstupné ve výši 12 měsíčních platů. Podle šéfa odborové organizace pilotů Filipa Gaspera už výpověď z vlastní vůle podalo přes třicet pilotů.

"Jde hlavně o mladší piloty nebo naopak piloty těsně v předdůchodovém věku," řekl MF DNES Gaspar.

Pilotům se odchod vyplatí: pokud sami odejdou ještě letos, podle kolektivní smlouvy dostanou dvanáct měsíčních platů odstupné, příští rok už jen devět. Starší tak bezproblémově mohou překlenout dobu do důchodu, mladší budou mít čas najít práci například v zahraničí.

Podle serveru euro.cz je ve hře snížení platů pilotů až o 45 procent. Šéf dozorčí rady Václav Novák nepotvrdil MF DNES přesná čísla. "Nicméně jste s nimi velmi blízko," odpověděl na dotaz. Přiznal, že jeho požadavky na redukci nákladů jsou mnohem razantnější, než ze strany vedení Radomíra Lašáka.

Odbory vs. vedení: nevraživost a rozepře

I tak jsou jeho šance na dohodu s odbory vyšší, než se současným vedením. Problémem je především nevraživost některých odborářů s vedením, hlavně mezi Filipem Gasparem a Radomírem Lašákem.

Odboráři návrh nechtějí komentovat. "Nebudu se k číslům vyjadřovat," řekl Gaspar. Už dříve odmítli snížení platů o třicet procent výměnou za odchod managementu vedeného Radomírem Lašákem. "Odmítli jsme platit za odchod špatného vedení," dodal Gaspar.

Pro ostatní zaměstnance Novák podle informací MF DNES navrhl snížení platů o 15 procent. Největší úspory by ale firmě přineslo právě seškrtání platů pilotů: jejich průměrná mzda dosahuje dvou set tisíc korun.

Novák postupně pořádá setkání se zaměstnanci, kde jim důvody redukce nákladů vysvětluje. "Chtěl bych, aby se nám podařilo dohodnout do příštího týdne," dodal Novák. Příští středu má situace ve firmě řešit dozorčí rada.

Plánované úspory: nižší mzdy i propouštění

Kromě toho má i při snížení platů pokračovat snižování počtu zaměstnanců. Současné vedení přitom původně dávalo na výběr: propouštění nebo snížení platů.

ČSA se potýkají s velkými finančními problémy. Za prvních šest měsíců letošního roku prodělaly rekordní dvě miliardy a kvůli krizi létají poloprázdné. Firma má navíc zápornou hodnotu kolem jedné miliardy korun. To staví do nevýhodné pozice stát, který se v nejbližších dnech rozhodne, zda aerolinky zprivatizuje.

Jediný zájemce o privatizaci, konsorcium Travel Service/Unimex, za ČSA nabídl miliardu korun. Ovšem jen s podmínkou, že stát zápornou hodnotu srovná na nulu. Výsledná cena by tak pro stát byla prakticky nulová.

,