"Trendy se moc nemění. Stále je nejúspěšnějším produktem Lego. Do popředí se dostávají dětské tablety," říká Tomáš Kříkava, manažer e-shopu Hračky.cz, který patří společnosti Alza.cz. Renesanci podle Kříkavy prožívají vzdělávací hračky jako jsou technické stavebnice a experimentální sady.
Největší předvánoční slevy na hračkyStovky slev na hračky v největších obchodech, máme pro vás kompletní přehled na AkcniCeny.cz! |
Dětským tabletům se daří i v kamenných obchodech, které už několik let přicházejí kvůli on-line obchodům o zákazníky. "Prodáváme je velice dobře," pochvaluje si Vladimír Šůla, majitel hračkářství Pompo, které s dětskými tablety na český trh přišlo jako první loni. "Během chvilky byly vyprodané, takže letos se do toho pustilo více firem," tvrdí.
E-shopům rostou tržby o desítky procent
Přesto Pompo, které je lídrem mezi klasickými hračkářstvími v tuzemsku, letos stagnuje v tržbách i v počtu prodejen. Naproti tomu internetoví dravci hlásí nárůsty prodejů hraček o desítky procent oproti loňsku. "V segmentu dětského zboží (kromě hraček i zboží pro péči o dítě jako výživy či plenky) rosteme meziročně o šedesát až sedmdesát procent a naše ambice je stát se během dvou až tří let největším prodejcem dětského zboží v Česku," říká obchodní ředitel nákupní galerie Mall.cz Tomáš Jeřábek.
Smělé plány má i Alza.cz. "Hračky jsou segment, kde vidíme budoucnost," říká Kříkava z Hračky.cz a dodává, že meziročně tržby rostou o desítky procent. Kamenné obchody se musí víc snažit, lákají na zákaznické karty, různé výhry a v podstatě všechny mají už své e-shopy. "Dobře se tam prodávají hračky, které se dají porovnat, třeba právě Lego," říká majitel Pompo.
Polovina Čechů zatím vánoční nákupy neřešíČeši s vánočními nákupy nespěchají, 45 % lidí letos ještě nepořídilo žádný vánoční dárek. Muži dárky kupují ještě o něco později než ženy; zatímco téměř 2/3 žen již mají alespoň jeden vánoční dárek připravený, 55 % českých mužů s nákupem prvního dárku ještě vyčkává. Zdroj: Listopadový průzkum GE Money Bank |
Podle něj se však obecně na internetu hůř prodávají levné hračky do 200 korun, u kterých cenu výrazně prodražuje poštovné.
Někteří zákazníci stále dávají přednost nákupům v klasických obchodech. "Líbí se mi velká nabídka zboží, ze kterého si mohu vybírat. Často vidím věci, které jsem dosud neviděla a protože ráda kupuji svým blízkým něco, co ještě neměli, nechám se ráda inspirovat. V galeriích nakupuji ráda i proto, že v nich mají před Vánoci různé akce a slevy či soutěže za účtenky na určitou hranici útraty. Už několikrát jsem něco vyhrála," svěřila se iDNES.cz Romana z Prahy.
Její syn dostane letos na Vánoce freestyle jojo. To je mimo jiné podle analytické společnosti Yeseter největším klučičím hitem letošních Vánoc v internetových diskusích.
Podíl hraček na sortimentu ve srovnání s loňskem navyšují i některé řetězce. Například Tesco kromě Lega hodně prodává třeba panenky, auta na dálkové ovládání nebo hračky s postavičkami Krtečka a Šmoulů. Prodeje podporuje plošnými promoakcemi, letos byly už během dvou víkendů. Kaufland nabízí hračky okrajově a jejich prodej stoupá spíše sezónně.
Slevy nejsou vždy tak hezké, jak vypadají
Marketingová oddělení e-prodejců si rády hrají se slovem sleva. Například u dražších stavebnic Lego to podle internetových srovnavačů cen na první pohled vypadá, že se dá ušetřit 20 až 30 procent ceny. Zmíněnou "slevu" však obchody často vztahují k doporučené maloobchodní ceně, za kterou v tvrdém konkurenčním prostředí prodává málokdo. V praxi ten, kdo hledá, určitě ušetřit může, ale slovo "sleva" je často příliš navoněné.
Hračky on-lineNakupujte hračky v e-shopech a nechte si vrátit část peněz zpět na VratnéPeníze.cz/Hracky |
Hračky, které jsou běžně dostupné v Česku, se kupují i za hranicemi. Podle serveru Nákupy v Německu, který poskytuje asistované nákupy, Čechy lákají spíše dražby a použité zboží než nové. "Nejfrekventovaněji dováženými dětskými artikly jsou stavebnice Lego Duplo, hrací domečky s výbavou a vláčkové soupravy," říká jednatel Tomáš Podoba.
Nejčastěji lidé utratí kolem 500 korun. "Český trh je z hlediska dětských hraček, pokud se nejedná o čínské šmejdy, dětského příslušenství a oblečení, poměrně cenově nadsazený," myslí si Podoba.
Na tuzemském internetovém trhu hraček je stále kam růst a přicházejí na něj noví hráči. Třeba uzavřený nákupní klub Proděti.cz získal od svého vzniku v březnu 200 tisíc registrovaných uživatelů, kteří za zboží v předvánočních měsících utratí odhadem "vyšší miliony" korun. "Velký zájem jsme aktuálně zaznamenali o dřevěné hračky nebo o dětská odrážedla," říká obchodní ředitel František Peterka. Expandovat chce nyní také na Slovensko a do Polska.
Zvolte tu správnou kartu pro placení v e-shopechPlacení kartou je výhodnější, než na dobírku. Získáváte cash back, kumulujete bonusy, nákup vyřídíte okamžitě. Vyberte si tu správnou kartu. Další služby FINmarketu.cz: rychlé půjčky, levné energie. |