Ředitel a majitel firmy Brano Group Pavel Juříček na snímku z března 2007

Ředitel a majitel firmy Brano Group Pavel Juříček na snímku z března 2007 | foto: Pavel Wellner, MAFRA

Z kanceláře na výrobní pás. Lidi nejsou, továrník se stal dělníkem

  • 842
Snaha vyhnout se zpožděním s dodávkami a tučným pokutám vede dodavatele dílů pro automobilky k nezvyklým krokům. Na výrobní linky už musí chodit i kancelářští zaměstnanci ve firmě. Alespoň tedy v jedné z největších dodavatelských firem, kterou je Brano Group z Hradce nad Moravicí.

Majitel firmy Brano Group Pavel Juříček si nedávno prožil pro manažera nepříliš typický den. Namísto jednání zavítal do jednoho ze svých závodů a začal montovat zámky pro Nissan Qashqai a Jaguar. „Nebylo zbytí, pokud jsme nechtěli platit tučné penále za zpoždění. Stejně tak museli jít do práce i jiní lidé z kanceláří,“ říká Juříček.

Chceme euro a cizince, volají firmy. Tržby autoprůmyslu jsou u bilionu

Jeho příběh dokonale ilustruje potíže, které má český autoprůmysl. Jeho šéfové dlouho varují před nedostatkem lidí do výroby, teď už nastává reálně. Podle odhadů v Česku chybí v průmyslu přes sto tisíc zaměstnanců. „Dostali jsme se do situace, kdy některé zakázky rovnou odmítáme a ani je nesoutěžíme. Zajímají nás hlavně ty, kde je velký podíl automatizace,“ podotkl Juříček.

Předtím šel takto na linku před šesti lety, když chtěl ukázat lidem, že nastavené normy jde stihnout. „Nyní jsem patřil s plněním normy k těm nejlepším, za to mě tam nemají rádi“ směje se Juříček. Podle něj byli dělníci překvapeni, že se do výroby zapojilo přes sto lidí z kanceláří.

Může se hodit

Hledáte nové zaměstnání nebo naopak sháníte vhodné zaměstnance? Připojte se na portál jobDNES.cz.

Branu se to vyplatilo, i když lidem z kanceláří na páse platili jejich vyšší plat. „Hodina zastavení linky v automobilce znamená kolem čtvrt miliardy pokuty,“ vysvětlil Juříček. Brano v Česku zaměstnává 1 912 lidí. Podle Juříčka by mohlo přijmout ještě další lidi, ale nemůže je najít.

Reakce na nabídku práce horníkům? Nulová

I když má jeden ze svých závodů v Hradci nad Moravicí jen kousek od ostravských dolů, s nabídkou práce pro propouštěné horníky příliš neuspěl. „Dali jsme jim jasnou nabídku na různé pozice, od operátorů po specialisty. Čtrnáct dní bychom je učili v rámci rekvalifikace teorii, pak by měli měsíce praxe a mohli by nastoupit,“ říká Juříček. Nástupní plat pro operátory výrobní linky nabízí 22 tisíc korun. Reakce je podle něj ale zatím nulová. „Mám pocit, že čekají spíše na to, co jim dá stát,“ dodal.

V průmyslových oborech chybí podle údajů sdružení AutoSAP 116 tisíc zaměstnanců. Obor autoprůmyslu zaměstnává přímo 115 tisíc lidí. Průměrná mzda loni v oboru rostla o 3,6 % na 33 tisíc korun, je tak o čtvrtinu vyšší než celková průměrná mzda.