Na výrobě tohoto letadla se podílejí společnosti Moravan Aeroplanes z Otrokovic a bývalý Let, nyní Letecké závody v Kunovicích. Obě společnosti mají stejného vlastníka a vedení.
„Hledali jsme na trhu oblast, kde bychom se uplatnili. Nový Z-400 je něco mezi akrobatickým typem Zlín vyráběným v Otrokovicích a L-410 produkovanou v Kunovicích. Nabízíme letoun, který představuje absolutní světovou špičku,“ věří si prezident společností Moravan Aeroplanes a Letecké závody Libor Soska.
Letoun Z-400 vychází z původního modelu ruského letounu Finist. Ten společně s kanadským investorem odkoupil Moravan od ruské firmy známého konstruktéra Slávy Kondratěva.
„Cena, za kterou jsme plány koupili, se pohybuje kolem půl milionu amerických dolarů. Vývoj letadla Z-400 zatím stál kolem jednoho milionu dolarů a počítáme s návratností této investice po několika desítkách prodaných kusů,“ odhadl zástupce Moravanu a Leteckých závodů Tomáš Štefánek.
První letové zkoušky Z-400 mají proběhnout v únoru, do konce roku pak bude dokončeno schválení letadla pro provoz. Sériová výroba by měla začít v příštím roce a prvními zájemci jsou kanadské ropné společnosti.
„Počítáme s tím, že ročně budeme vyrábět asi padesát kusů Z-400 a v Otrokovicích a Kunovicích se na jeho výrobě bude podílet tři sta lidí,“ řekl Štefánek. Moravan a Letecké závody mají dohromady asi dva tisíce zaměstnanců.
Nový jednomotorový osmimístný letoun s možností úpravy na nákladní nebo vojenskou verzi představil Moravan Otrokovice. Jmenuje se Z-400 a stojí 700 tisíc dolarů. (21. ledna 2002) |
Nový jednomotorový osmimístný letoun s možností úpravy na nákladní nebo vojenskou verzi představil Moravan Otrokovice. Jmenuje se Z-400 a stojí 700 tisíc dolarů. (21. ledna 2002) |