Na pražském letišti se už dostal mezi největší nízkonákladové dopravce. Začínali se sedmi místy, teď už mají na mapě jedenáct měst, kam z Prahy přímo létají. Od vstupu do Prahy už prodali 350 tisíc letenek.
Nejvíce vytížené jsou spoje do Francie a Itálie. "Z poloviny jsme se podíleli na letošním růstu počtu cestujících na pražském letišti," říká Skowronek a dodává: "Nechceme krást pasažéry jiným dopravcům, ale přivést do letadel nové."
Létat jako na běžícím pásu
Skutečnost je trochu složitější. Stačí se podívat na lety do míst, kde se SkyEurope staly novým hráčem.
Například do Říma nebo Paříže: i když klasické aerolinky tvrdí, že s dopravci jako SkyEurope létá jiný typ cestujících, je patrné, že do levných aerolinek dnes sedají i manažeři a další atraktivní klienti, o které se chtějí poprat hlavně zavedené společnosti.
Úspěch aerolinek se sídlem v Bratislavě podle Skowronka ukazuje to, že Praha je nejžádanější turistickou destinací ve střední Evropě a že je současně nejbohatším regionem, kde mají lidé dost peněz na létání. "Je tu stále velmi dobrý potenciál a určitě tu ještě porosteme," tvrdí Skowronek.
SkyEurope ve městě proto přidává nové linky: zavádí například "lyžařské" spoje do Turína a Grenoblu. Další destinace mají přibýt s letním letovým řádem. - více zde
Firma přišla na český trh s velmi dravým marketingem, který z létání dělá běžné "zboží". Na podobném marketingu zaměřeném například na nabídku omezeného počtu extrémně levných letenek či konfrontaci s konkurencí je založen i úspěch evropského nízkonákladového obra Ryanair.
Konkurenci si proti sobě rychle popudily: slogan ČAS na změnu, odkazující grafickou podobou na státní ČSA, vynesl stížnost k radě pro reklamu.
Poprvé v historii začali rozdávat letenky za cenu minus deset korun. "Je to jako akce v supermarketu - přilákají vás na nízké ceny a vy si možná ani ten výrobek, kvůli kterému jste přišli, nekoupíte. Zato si možná koupíte jiný, který se vám líbí víc," říká mluvčí SkyEurope Jan Čamek.
Dalším důvodem je úmysl přesvědčit klienty, že létání je běžná a dostupná věc. "V myslích lidí je stále zafixované, že létání je luxus," dodává Skowronek.
Ztráty byly v plánu
Žádné cestování zadarmo se tady však samozřejmě nenabízí. Dopravce totiž souběžně (a potichu) začal cestujícím účtovat "servisní" příplatek, který si většina nízkorozpočtových aerolinií neúčtuje.
Tato politika se v budoucnu může vymstít: SkyEurope totiž houstne konkurence. A to i v Praze. Například easyJet začíná létat do Milána, kam už SkyEurope létají.
Skowronek je zatím klidný. "Jsme schopni dostat do letadel cestující, které by naši konkurenti nikdy nezískali," říká.
Jeho firma totiž zpřístupňuje prodej i pasažérům, kteří běžně nemají přístup na web, na němž se dnes u levných dopravců nakupuje nejvíc letenek. A kromě toho začali (inspirováni dalším soupeřem na trhu, společností Ryanair), nabízet cestujícím konkurenčních Smartwings letenky za korunu pro ty klienty, kterým český lowcost dopravce zrušil spoj.
Za největší konkurenty považuje ve středu a na východě Evropy autobusy, kterým lidé stále dávají na delší cesty přednost před lety. A na Západě televizi.
"Řada lidí řeší dilema, zda se bude o víkendu dívat na televizi, nebo vezme manželku na víkend do Prahy. Potřebujeme lidi povzbudit k cestování," říká Skowronek.
Příběh o úspěšném boji s konkurencímá jednu zásadní vadu. Expandující firma od svého založení nevytvořila ani cent zisku. Poslední čtvrtletní ztráta představovala 14 milionů eur. - více zde
SkyEurope má sice objednáno 21 úplně nových úsporných boeingů s opcí na dalších jedenáct, ale není jisté, kdy se dostane do zisku. - více zde
Podle analytiků by to mohlo být už příští rok. "Jdeme podle plánu. Kdyby v to naši akcionáři nevěřili, tak by do nás neinvestovali," odmítá pochyby Skowronek.