Nedostatek zaměstnanců, potažmo brigádníků, se snaží firmy řešit dlouhodobou spoluprací. Sezónní nábor, kdy všichni zaměstnavatelé začnou shánět lidi naráz, je poslední dva roky takřka marný boj. „Sháníme brigádníky po celý rok. Stálou spolupráci máme nyní se stovkou lidí. Nicméně v létě se studenti skutečně po brigádě poohlížejí nejvíc a je šance, že po létě u nás pak zůstanou,“ říká Jan Kanzelsbeger, který vlastní šedesát knihkupectví po celém Česku.
Hlavní prioritou při náborů nových zaměstnanců je i přes jejich nedostatek vztah ke knihám. „Pak je šance, že se z brigádníků stanou stálí zaměstnanci,“ říká majitel knihkupectví. Takoví adepti pak mají možnost pokračovat i na pozice vedoucích obchodů.
Mladí vedoucí
Šance, že brigádníci zůstanou ve firmě i po prázdninách, jsou podle Rastislava Tesára, HR manažera společnosti McDonald’s, ovlivněny především možností volně si sestavovat směny. Dalšími faktory jsou dobré finanční ohodnocení, spokojenost s pracovním kolektivem i nejrůznější pracovní benefity.
„Po prázdninách s námi ve spolupráci pokračuje asi polovina brigádníků. Ti si pak volí především víkendové, ale i odpolední směny,“ vysvětluje Tesár s tím, že se jim vedení restaurací i ostatní kolegové ve svém vlastním zájmu často snaží vycházet vstříc.
Další extrém na trhu práce. Volných míst je víc než nezaměstnaných |
Vedle rostoucích mezd a benefitů či fungujících kolektivů, jsou to možnosti seberealizace, které firmy při náboru zdůrazňují. „Jako majitelé rádi vyslechneme při cestách po našich pobočkách i nápady mladých lidí a když jsou dobré, mají možnost je rychle prosadit,“ dodává Jan Kanzelsberger.
Z řad českých studentů evidovaných ministerstvem školství je v České republice 650 tisíc potencionálních sezónních zaměstnanců. Konkrétně jde o 403 tisíc středoškoláků a 255 tisíc vysokoškoláků. Kvůli převisu poptávky po práci ze strany firem jsou však čísla stále nízká. Ne každý totiž chce nebo musí pracovat.