Otevření úseku se neneslo v žádném slavnostním hávu. "To si necháváme, až bude úsek dálnice do Hradce Králové opravdu hotov a ve čtyřech pruzích. Otevření úseku je hlavně pomoc Libišanům, které trpěly kvůli sjezdu z dálnice zvýšenou dopravou. A také samozřejmě splnění termínu, který nám kvůli tomu dali hygienici," řekl zástupce Ředitelství silnic a dálnic Roman Kluzák.
Mapu zvětšíte kliknutím. Zdroj: Mapy © PLANstudio
Podobné zvýšení dopravního provozu jako v Libišanech budou teď muset zřejmě vytrpět i Plačice, ale tam mají lidé jistotu, že zhruba za rok a půl budou mít zase pokoj. "Zatím nemáme poznatky, že by si obyvatelé Plačic na chystaný nový sjezd nějak stěžovali nebo se ho obávali," konstatoval Kluzák.
Zástupci Ředitelství silnic a dálnic uvedli, že délka nového úseku komunikace je téměř tři kilometry, neboť do něj počítají i sjezd u Praskačky.
"Nejedná se zatím o celou čtyřproudovou dálnici, jak ji běžně chápeme, ale poloviční profil dálnice, na kterém je obousměrný provoz ve dvou pruzích," vysvětlil mluvčí.
Na novém úseku dálnice platí nejvyšší rychlost osmdesát kilometrů v hodině. Po sjezdu u Praskačky a na provizorní silnici, která vznikla úpravou silnice třetí třídy, budou smět řidiči jet jen šedesátkou. "Aby tato upravená silnice zvládla hustý provoz," objasnil Kluzák.
Kamiony si počkají
Prodloužený úsek dálnice zatím ocení pouze řidiči osobních automobilů, a řidiči kamionů budou muset sjíždět z dálnice u Chlumce nad Cidlinou jako doposud.
Nový sjezd na Praskačku je totiž provizorní, je vybudován z násypu, a proto není podle Romana Kluzáka vhodný pro těžká nákladní auta.
Na úsek dálnice D11 od Chlumce nad Cidlinou budou kamiony moci zřejmě až v listopadu příštího roku, kdy bude zprovozněn úsek R35 Sedlice-Opatovice a zároveň celý plný profil nového, zčásti zprovozněného úseku dálnice. V tu dobu už bude v provozu i celá sedlická křižovatka.
Poslední tříkilometrový úsek k Hradci přes Plačice až ke křižovatce Bláhovka v Kuklenách se začne stavět zřejmě už na jaře příštího roku. "Je to naše přání, ovšem záleží to také na tom, jak rychle bude probíhat výkup pozemků. Poté bychom chtěli stavět tak, abychom i u tohoto úseku dodrželi už dříve avizovaný termín dokončení dálnice do Kuklen v Hradci Králové v roce 2010," řekl Roman Kluzák.
Už dnes je tato trasa ve výstavbě až k železniční trati spojující Hradec Králové a Chlumec nad Cidlinou. Tam totiž už stát pozemky vlastní. Za tratí pozemky dosud patří farmářce Ludmile Havránkové, s níž ministerstvo dopravy vyjednává.