Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Silnice se přiblíží Západu. Zmizí billboardy, přibudou reklamní značky

  5:59aktualizováno  5:59
Ze stamilionového byznysu s billboardy zůstane pár značek s reklamou na služby pro řidiče. Ministerstvo dopravy chystá na české dálnice poprvé značky i s logy komerčních firem. Po vzoru Rakouska či Německa budou na cedulích řidiče informovat, kdo je provozovatelem čerpací stanice či občerstvení podél dálnic.

Bývalý premiér Jiří Paroubek už zase k voličům promlouvá z billboardů. Vede svou stranu LEV 21 ve volbách do Evropského parlamentu. | foto:  František Vlček, MAFRA

„Půjde o malou kompenzaci za to, že už si nebudou smět dát na billboard u dálnic reklamu,“ vysvětlil ministr dopravy Dan Ťok. V praxi tak bude mít řidič informaci, jakému řetězci patří například další pumpa.

„Nemám s tím sebemenší problém, tohle je normální na Západě. Hlavně aby zmizely všechny billboardy,“ řekl Vojtěch Razima z organizace Kverulant.org, která dlouhodobě bojovala za zrušení billboardů podél dálnic. Nakonec úspěšně.

Podle dříve schváleného zákona mají všechny reklamy u dálnic skončit v Česku k 1. září 2017. A to i přesto, že smlouvy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) s majiteli billboardů trvají často i delší dobu. Konec se týká reklam jak na pozemcích ŘSD v okolí dálnic, tak soukromých pozemcích v ochranném pásmu.

Reklamy musí zmizet i z mostů. Zákon je ale krátký na reklamy umístěné například na odstavených vracích či balících slámy za ochranným pásmem. „Silniční správní orgány by je mohly zrušit, protože ruší řidiče. Ale věřím, že postupně naše kultura dospěje k tomu, že zmizí samy,“ podotkl Razima. Stát nepočítá s tím, že by majitele billboardů kompenzoval za to, že jejich byznys skončí dříve než smlouva. „Provozovatelé billboardů nebudou nijak finančně kompenzováni. Zákaz reklam vyplývá ze zákona a smlouvy se mu musí podřídit,“ uvedl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold. ŘSD má ročně z pronájmu jen zhruba tři miliony korun.

Trh s billboardy táhnou hlavně města

Reklamou na billboardech v Česku protečou miliardy korun ročně. Podle společnosti Admosphere, která investice do reklamy sleduje, to bylo loni 4,48 miliardy korun v ceníkových cenách. Ve skutečnosti to však pravděpodobně bylo méně kvůli nejrůznějším slevám.

Jaký podíl investic se váže k poutačům v okolí dálnic, nelze přesně zjistit. Firmy to zvlášť neevidují, navíc samotné plochy se často pronajímají v balíku třeba s plochami ve městech. Jádro byznysu s venkovní reklamou nicméně už několik let neleží u hlavních tahů. Rozhoduje reklama ve městech.

Kdo vládne billboardům?

Trh s venkovní reklamou loni mírně klesl, avšak nadále jde o několikamiliardový byznys. Podle společnosti Admosphere se loni ve všech venkovních plochách protočilo zhruba 4,5 miliardy korun v ceníkových cenách. Reálně to bude méně. Největším hráčem je skupina BigBoard, které patří mimo jiné společnost Czech Outdoor. Právě ta nabízí klientům nejvíc reklamních ploch v okolí dálnic a regulace na ni dopadne nejvýrazněji.

Na dálničním byznysu je životně závislá rovněž americká firma A. C. E. Media, která měla ještě před dvěma lety asi sto ploch u hlavních dálničních tahů. Naopak pro další společnosti, jako jsou JCDecaux či euroAWK, není rušení ploch u dálnic žádné drama. Historicky tam totiž nosiče nemají. Většina trhu mnohem pozorněji sleduje debatu o Pražských stavebních předpisech, které ve městě zakazují velké reklamní plochy.

Ze zhruba 19 tisíc billboardů - tolik jich odhadují mediální agentury v Česku celkem - jich na dálnice a rychlostní komunikace připadají jednotky tisíc. Ředitelství silnic a dálnic jich navíc v posledních letech každoročně několik set zlikviduje.

Likvidace dálničních reklam se zdaleka netýká většiny firem na trhu. Faktický monopol na tyto plochy měla historicky společnost News Outdoor magnáta Ruperta Murdocha. Ten se ale firmy zbavil, když ji od něj před třemi lety koupila skupina BigBoard a přejmenovala ji na Czech Outdoor.

Tato společnost ještě v roce 2013 podle své výroční zprávy disponovala asi devíti tisíci reklamními plochami. Jak je na tom firma dnes, šéf a spolumajitel BigBoardu Richard Fuxa neuvedl. Pro fungování celé skupiny však výpadek v billboardech prý nebude vážnější problém. „Novela zákona o pozemních komunikacích byla přijata již před několika lety a trh se s jejími následky dokázal vyrovnat,“ dodává Fuxa.

Boj o reklamní plochu

Skupinu BigBoard, jedničku na trhu, kterou financuje investiční skupina J&T, mnohem více než dálnice trápí tahanice o stavební předpisy v Praze. Zejména zákaz budování reklamních ploch větších než šest metrů čtverečních. Hlavní město je pro skupinu stejně jako pro konkurenty z JCDecaux či euroAWK klíčovou částí byznysu. O nových pravidlech v hlavním městě se proto nadále vede politický boj.

Hodnota reklamy

Hodnota reklamního prostoru venkovní reklamy (v mld. Kč)

2011 4,09
2012 4,06
2013 4,45
2014 4,48

Pozn.: Hodnota vychází z ceníkových cen Pramen: Admosphere

Naopak fatální důsledky bude mít zákaz nejspíš pro americkou společnost A. C. E. Media Ventures. Ta své podnikání v Česku postavila právě na plochách u dálnic, zatímco ve městech žádné reklamní plochy nemá. Společnost už dříve českému státu pohrozila mezinárodní arbitráží a soudy.

„Vzhledem k probíhajícím jednáním v této věci v souvislosti s arbitráží nemohu k tématu podávat žádné bližší informace,“ uvedla pouze Monika Jarolímková, obchodní ředitelka společnosti A. C. E. Media. Majitel firmy, americký podnikatel George Nussbaum, už dříve vyčíslil škodu způsobenou odstraněním ploch na zhruba 400 milionů korun. Firma měla v Česku kolem stovky billboardů.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.