Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Prohlídka vězení z pohodlí gauče. Virtuální realita přináší miliardové tržby

  10:00aktualizováno  10:00
Virtuální realita proměňuje řadu odvětví, od médií až po prodejce nemovitostí. Je obrovským hitem a dokáže zprostředkovat v pohodlí domova zážitky, za kterými by jinak člověk musel cestovat třeba i několik tisíc kilometrů daleko. Použití virtuální reality se může ale zvrhnout v manipulaci.

Virtuální realita dokáže zprostředkovat zážitky v pohodlí domova. | foto: DODOcase

„A tady věšeli lidi, které mučili,“ říká Enrique Fukman v místnosti bez oken ve vojenské námořní škole ESMA v Buenos Aires. Komplex budov sloužil v 70. a 80. letech jako tajné vězení vojenské diktatury, ze kterého vyšlo podle odhadů živých jen asi dvě stě z pěti tisíc vězňů. Jedním z nich je i Enrique, který návštěvníky provází po areálu a doprovází výkladem pamětníka o hrozivé minulosti.

Návštěvník se však nenachází v Argentině, ale tisíce kilometrů daleko v hlavním městě Rakouska Vídni, kde se v minulém týdnu konala konference GEN Summit o trendech v žurnalistice a moderních technologiích. Virtuální reportáž z ESMA tam přijela prezentovat argentinská televizní stanice Clarín jako příklad možností, jak lze dnes v praxi využít technologie virtuální reality a 360° videí.

Nintendo: Virtuální realita ještě není připravená na masový úspěch

Zájemce o návštěvu tajného vězení si potřebuje do chytrého telefonu jen stáhnout příslušnou aplikaci a koupit speciální brýle.

„Lidé si pamatují zážitky mnohem lépe než pouhé informace,“ popisuje hlavní přednost virtuální reality pro řadu odvětví ekonomiky Shahar Bin-Nun, šéf společnosti HumanEyes Technologies, která nově uvedla na trh jednoduchou 360stupňovou videokameru. Doposud komplikovanou výrobu s několika kamerami tak podle slibů prodejce zvládne díky přístroji každý.

Využití technologie zprostředkovávající autentický zážitek se přitom zdaleka neomezuje jen na oblast médií. HumanEyes Technologies spolupracuje v domovském Izraeli například s realitními kancelářemi. Zájemci o koupi bytu či domu si tak mohou nemovitost prohlédnout ještě před fyzickou návštěvou. Podle Bin-Nuna mohou na stejném principu fungovat i on-line obchody. Zákazník se pohybuje po prodejně, baví se s prodavačem a prohlíží si zboží, aniž by musel opustit byt.

V Česku se uplatňuje zatím jen v reklamě

Celý trh tak rychle roste. Podle společnosti Superdata dosáhnou tržby odvětví za software i hardware v letošním roce hodnoty 3,7 miliardy dolarů. Do roku 2020 by to mělo být už 40,4 miliardy. Téměř 65 procent z toho podle prognózy připadne hernímu a zábavnímu průmyslu, nemalá část půjde do sektorů turismu, zdravotní péče, obchodu nebo právě prodeje nemovitostí.

Začíná mánie okolo virtuální reality, zařízení se vyprodává v minutách

V Česku se nové technologie zatím omezují hlavně na oblasti marketingu a reklamy. Třeba síť restaurací McDonald’s v současnosti objíždí republiku s kamionem, ve kterém mohou zájemci nahlédnout do virtuální kuchyně firmy. To by v reálném zařízení šlo kvůli hygienickým předpisům a čilému provozu zorganizovat jen obtížně.

A na 360° video vsadil při nedávné kampani i pivovar Krušovice. Podle Jany Pikardové, mluvčí skupiny Heineken, pod kterou Krušovice spadají, se kampaň osvědčila a brzy přijdou další. „Momentálně dokončujeme 360stupňové video na propagaci interiérů našich Krušovických Šaland a v šuplíku máme další nápady,“ říká Pikardová.

Mnozí ale před novinkou varují

Podle skeptiků však skrývá perspektivní technologie i nemalá rizika. Varuje před nimi například zakladatel agentury Smart News Chamsy Sarkis.

Původní profesí genetický inženýr vstoupil na pole médií po vypuknutí války v Sýrii, přímo v bojových oblastech pro něj pracuje desítka dobrovolnických reportérů. Ukázalo se, že jejich zprávy považuje západní svět ze nedůvěryhodné. Zpochybnit video, a tím spíš 360° video, je však výrazně složitější a Sarkis ho proto hojně využívá.

Přesto právě on před virtuální realitou kvůli naprosto autentickému zážitku varuje. „Virtuální realita by se mohla snadno stát nástrojem propagandy, je potřeba se mít na pozoru,“ prohlásil Sarkis ve chvíli, kdy vedle něj na pódiu stála i zástupkyně televizní stanice RT.

Ta do Vídně dovezla snad vůbec nejpůsobivější video nasnímané dronem nad zničenými oblastmi Donbasu. „Střílí se každý den, střílí se, když jdeme z práce, střílí se, když přijdeme domů,“ říká ve filmu ženský hlas na pozadí dramatické hudby. Dojem z filmu ruší jen fakt, že právě RT ovládá Rusko. A stanice často čelí obvinění, že překrucuje fakta ve prospěch Kremlu.

Autor:


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.