Koncern GE vyrábí takřka všechno - od žárovek po letecké motory. Ty malé ale prozatím v jeho portfoliu chyběly.
"Malé motory jsme zatím nevyráběli, takže Walter výtečně zapadá do naší strategie," řekl v rozhovoru pro HN Scott Donnelly, jeden z členů nejvyššího vedení GE. Počítá s tím, že tržby Waltrovky porostou "dvojciferným tempem ročně po dobu několika let".
Snahou GE bude hlavně nahlodat dominantní pozici kanadské konkurenční společnosti Pratt & Whitney, která má podle Donnellyho na celosvětovém trhu malých leteckých motorů více než 90procentní podíl. Velkým úspěchem by podle Donnellyho bylo, kdyby se povedlo během pěti let Kanaďanům sebrat deset procent, píší Hospodářské noviny.
Stoletý podnik málem skončil v konkursu
Pražská Waltrovka má za sebou víc než stoletou historii, své dny slávy ale zažívala hlavně za socialismu. Tehdy chrlila na tři směny motory pro celý východní blok, připomíná list.
Na jejím počátku stál podnikatel Josef Walzter, který v roce 1898 založil na pražském Smíchově malou dílnu. Aby dostal za ženu dceru zámožného podnikatele Ballinga, musel nejprve sestavit tři jízdní kola. To se mu podařilo a od tchána dostal peníze na rozvoj firmy. Tak začala výroba motocyklů a později i aut, připomínají Hospodářské noviny.
Legendární se automobily Walter staly za první republiky a už ve dvacátých letech tu započala výroba leteckých motorů. Výroba leteckých motorů ve Walteru má tradici od roku 1923, za socialismu se firma přejmenovala na Motorlet.
Od počátku dvacátých let se ve firmě vyrobeno přes 37 tisíc pístových, proudových a turbovrtulových motorů. Stěžejním produktem je turbovrtulový motor M601, který vyrábí od roku 1976.