Tuzemský trh dávno ovládli zahraniční výrobci. Podle oborové zprávy vydané u příležitosti brněnského veletrhu oční optiky Opta je asi 85 procent prodaných brýlí z dovozu a zbytek od domácích výrobců.
"Nejsilnější postavení na českém trhu má francouzská firma Essilor a z ostatních se jí nejvíce blíží německý koncern Rodenstock," stojí ve zprávě. Zahraniční výrobci ovládli tuzemský trh během posledních deseti let, protože ještě v roce 1992 kryli domácí výrobci tuzemskou poptávku stejným dílem jako v současné době zahraniční konkurenti.
Z původní, převážně monopolní sítě 300 prodejen Oční optiky s omezeným sortimentem postupně v Česku vznikla síť více než 700 specializovaných prodejců.
Standardně vybavené prodejny přitom podle odborníků disponují až 1500 modely dioptrických modelů a v poslední době vzrůstá zájem i o kontaktní čočky.
Výrobci brýlí mají v Česku skutečně velký počet potenciálních zákazníků. Podle průzkumů téměř šest milionů občanů používá brýle, z čehož asi patnáct procent jsou děti do patnácti let. Kromě zdravotní funkce plní brýle stále více roli módního doplňku, takže jeden zákazník obvykle vlastní i několik typů brýlí.
U mladých lidí se profilují dva módní trendy - výrazné tmavé obroučky z plastů nebo naopak brýle bez obrub. Většina starších zákazníků je konzervativnější.