Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Za falšováním údajů o emisích stálo několik inženýrů, tvrdí Volkswagen

  19:59aktualizováno  19:59
Instalovat podvodný software do vozů VW nebylo firemní rozhodnutí. Za falšováním údajů o emisích naftových automobilů z koncernu Volkswagen pomocí speciálního softwaru stáli pouze jednotlivci. Řekl to ve čtvrtek vyšetřovacímu výboru amerického Kongresu šéf aktivit Volkswagenu ve Spojených státech Michael Horn.

Michael Horn připustil, že je „těžké uvěřit“, že vedoucí pracovníci Volkswagenu o softwaru pro falšování emisí nevěděli. | foto: AP

Ne všichni Hornovu vysvětlení ale věří. „VW se nás snaží přesvědčit, že je to práce několika neposlušných inženýrů. Já tomu nevěřím,“ prohlásil podle BBC například kongresman Chris Collins.

Sám Horn připustil, že je „těžké uvěřit“, že vedoucí pracovníci Volkswagenu o softwaru pro falšování emisí nevěděli. Prohlásil, že již loni na jaře věděl, že firma možná porušuje americká pravidla pro emise. Dodal však, že o samotném softwaru umožňujícím manipulovat s výsledky měření emisí se dozvěděl až letos v září, kdy Volkswagen přiznal, že tento software instaloval do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě.

O problému VW věděl

Aféra dieselgate

„Na jaře 2014 jsem byl upozorněn na možné nedodržování pravidel u emisí,“ uvedl Horn. „Byl jsem rovněž informován, že naši inženýři budou při řešení tohoto problému spolupracovat s úřady,“ dodal. O softwaru umožňujícím falšování emisí automobilka podle Horna informovala americké regulátory letos 3. září. Americký federální Úřad pro ochranu životního prostředí (EPA) pak tuto informaci zveřejnil 18. září.

„Rád bych vám nabídl upřímnou omluvu za používání tohoto softwaru,“ řekl Horn vyšetřovacímu výboru amerického Kongresu. „Nemyslel jsem si, že je něco takového ve skupině Volkswagen možné,“ dodal.

Horn rovněž uvedl, že svolávání problémových automobilů k úpravě by mohlo zabrat jeden až dva roky. „Víme, že tyto vozy dokážeme upravit tak, aby splňovaly emisní normy,“ prohlásil. Upozornil, že úprava pravděpodobně bude mít „mírný vliv“ na výkon automobilů, jejichž maximální rychlost by tak mohla klesnout o jednu až dvě míle (zhruba 1,6 až 3,2 kilometru) za hodinu. Úprava každého vozu si podle Horna vyžádá pět až deset hodin práce.

Ve Spojených státech bylo softwarem umožňujícím falšování testů emisí vybaveno 482 tisíc vozů. Za každý z těchto automobilů přitom může firma dostat pokutu 37 500 dolarů. Celková pokuta v USA by tak teoreticky mohla dosáhnout až 18 miliard dolarů (téměř 440 miliard korun).

Nešlo o firemní rozhodnutí, řekl Horn

„Bylo to pár softwarových inženýrů, kteří se z nějakého důvodu rozhodli software nainstalovat,“ uvedl Horn. „Nebylo to firemní rozhodnutí. Nekonala se žádná schůze vedení, která by to schválila,“ dodal.

Michael Horn, šéf aktivit Volkswagenu ve Spojených státech, před vyšetřovacím výborem amerického Kongresu.
Michael Horn, šéf aktivit Volkswagenu ve Spojených státech, před vyšetřovacím výborem amerického Kongresu.
Michael Horn, šéf aktivit Volkswagenu ve Spojených státech, hovoří s novináři po vystoupení před vyšetřovacím výborem amerického Kongresu.

Automobilka již dříve upozornila, že ačkoli byl software instalován do zhruba 11 milionů aut po celém světě, ve většině z nich nebyl aktivní. V Evropské unii byl software instalován do zhruba osmi milionů automobilů. Podle Volkswagenu ale zatím není jasné, zda software porušuje evropská pravidla.

Němečtí vyšetřovatelé ve čtvrtek v souvislosti s emisním skandálem Volkswagenu provedli prohlídky na několika místech včetně ústředí koncernu ve Wolfsburgu. Pátrání mělo za cíl zajistit dokumenty a zařízení pro ukládání dat, které by mohly pomoci určit, kdo se na údajné manipulaci podílel a jak byla případně provedena.

Analytici ze společnosti UBS odhadují, že Volkswagen bude muset v důsledku skandálu vynaložit na pokuty, právní spory a svolávání automobilů zhruba 35 miliard dolarů. Skandál by navíc pro Volkswagen mohl mít negativní dopad na prodej vozů.

08.října 2015 v 16:32, příspěvek archivován: 08.října 2015 v 19:47

“Technical teams are working tirelessly to develop remedies for each of the affected groups of vehicles...” – M.H. pic.twitter.com/Od9qd5xPui

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.