Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nesmyslné utrácení na českých řekách dráždí EU. Splavnost se nezlepšuje

  13:59aktualizováno  13:59
Unijní auditoři vytkli Česku nehospodárné utrácení peněz z evropských fondů na projekty pro vodní dopravu. Kritika se objevila ve zprávě Evropského účetního dvora o vnitrostátní vodní dopravě, kterou v pondělí ve Štrasburku projednal Kontrolní výbor Evropského parlamentu.

Zvedací most u přístaviště v Českém Vrbném. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Auditoři připomněli některé konkrétní projekty realizované v posledních letech: kritiku si od nich vysloužil například nový kontroverzní zvedací most na Labi v Kolíně, který se nezvedá, výstavba přístavišť pro malé a soukromé čluny sloužící bohatým podnikatelům na Vltavě nebo splavnění Vltavy mezi Českými Budějovicemi a Hlubokou.

Kontroloři také konstatovali, že ačkoli ČR utratila za nejrůznější projekty ve vodní dopravě stovky milionů eur, od roku 2001 se podíl tohoto způsobu dopravy ani splavnost pro nákladní dopravu v Česku nikterak nezlepšily.

Fotogalerie

„Ve zprávě je České republice věnován poměrně velký prostor. Kontroloři Českou republiku opakovaně navštívili a přesvědčili se, že se u nás namísto zvyšování splavnosti řek snažil stát utratit finanční prostředky na opravy přístavů nebo dílčí práce na projektech. Nicméně se splavněním Labe se vůbec nepokročilo,“ uvedl ke zjištění kontrolorů český člen Kontrolního výboru v EP Tomáš Zdechovský z lidovecké frakce (EPP).

Podle něj některé projekty, například splavnění Vltavy za Českými Budějovicemi, které vyšlo na 32 milionů eur, z čehož přes 20 milionů bylo hrazeno z peněz Evropské unie, souvisejí spíše s rozvojem turistiky, než se samotnou dopravou.

Problematické projekty:

  • Dokončení Vltavské vodní cesty v úseku Č. Budějovice – Hluboká                 
  • Kritika projektu od auditorů – projekt nebude mít přínos na přepravu zboží a nemá přínos pro nákladní dopravu – jde o projekt se sporným rekreačním využitím. Peníze na rozvoj nákladní dopravy po Vltavě využity na projekt spojený s cestovním ruchem.

Náklady: 31,91 milionu eur celkem, 20,52 milionu z EU

  • Veřejný přístav Ústí nad Labem – Vaňov – modernizace překladní hrany s povodňovou ochranou plavidel
  • Kritika projektu od auditorů – projekt s vysokými náklady a malým přínosem pro samotnou lodní dopravu na Labi

Náklady 5,22 milionu eur celkem, 3,99 milionu z EU

  • Rekonstrukce železničního mostu v Kolíně
  • Kritika projektu od auditorů – zvedací most, který se nezvedá. Ukázkový případ zneužití peněz z Evropské unie. Předražená zakázka, kdy byl v Kolíně vystavěn jeden z nejdražších mostů v Evropě (poměr délka/cena), který nemá žádné opodstatnění. Lodě pod ním se třemi kontejnery nad sebou neproplouvají. V případě, že by tomu tak bylo, muselo by se zvednout ještě několik dalších mostů. Navíc na frekventované železniční trati zvedání mostu není možné.

Náklady 41,06 mililionu eur celkem, 28,86 z EU

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.