Při výpočtu daně už nebude záležet na emisní třídě Euro, jak je tomu nyní. Zároveň se zavádí zdanění vozidel silniční daní pro automobily již od 3,5 tuny.
Silniční daň se netýká všech motoristů, ale odvádí se s určitými výjimkami za všechna vozidla určená k podnikání. Novela osvobozuje od daně nákladní auta do 12 tun, která jezdí na pohon šetrný k životnímu prostředí.
Jde o auta na elektrický pohon, na hybridní pohon, zkapalněný ropný plyn (LPG), stlačený zemní plyn (CNG) nebo auta, která spalují směs benzinu a etanolu označenou jako E85.
Proti osvobození aut jezdících na etanol E85 se postavil daňový expert ODS Michal Doktor a navrhl toto osvobození zrušit. Argumentoval mimo jiné tím, že majitelé těchto vozidel mohou stejně tankovat běžný benzin a přitom se na ně bude vztahovat daňové zvýhodnění.
Jeho návrh ale neprošel. Poslanci nehlasovali ani o návrhu poslankyně Strany zelených Kateřiny Jacques, která chtěla toto osvobození naopak zachovat, a rozšířit ho navíc na auta využívající směs označovanou jako E95.
Poslanci dnes také prodloužili dobu, po kterou je možné u určitých vozidel uplatňovat slevu na dani, na devět let. První tři roky se sníží o 48 procent, druhé tři roky o 40 procent a poslední tři roky o 25 procent.