UniCredit Bank nechala klienta třikrát jít s kreditní kartou „do mínusu“. Naúčtovala si za to poplatky, které ale musela vrátit. Ilustrační foto

UniCredit Bank nechala klienta třikrát jít s kreditní kartou „do mínusu“. Naúčtovala si za to poplatky, které ale musela vrátit. Ilustrační foto | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Za přečerpání kreditky chtěla banka poplatek. Klient ho ale dostal zpět

  • 62
UniCredit Bank musí svému klientovi vrátit poplatky, které si účtovala za to, že mu umožnila jít na kreditní kartě „do mínusu“. A navíc musí zaplatit státu pokutu. Rozhodl o tom finanční arbitr.

Klient čtvrté největší banky na trhu si u finančního arbitra stěžoval, že ho UniCredit Bank nechala několikrát překročit úvěrový limit na kreditní kartě a chtěla za to opakovaně poplatky. Ty celkem naskákaly na 900 korun, které klient bance uhradil. Domáhal se však jejich vrácení. Peněz se nakonec dočkal.

Zákazník, jehož jméno je v rozhodnutí arbitra začerněno, si u banky vyjednal půjčku na kreditní kartě ve výši 10 tisíc korun. Bance ve stížnosti arbitrovi vyčítá, že nehlídala překročení limitu a nechala jej třikrát z karty vybrat víc. Dokonce namítá, že to UniCredit Bank dělá schválně právě proto, aby si mohla naúčtovat poplatek za překročení úvěrového limitu.

Banka se ale hájí tím, že z některých platebních terminálů se informace o platbě kartou může dozvědět až se zpožděním. Proto nemůže ihned zasáhnout a překročení limitu zabránit. Poplatek si ale prý nárokuje až tehdy, kdy klient přečerpá víc než pět procent smluvené půjčky. To ale samozřejmě zákazníkům neříká, aby toho nemohli zneužívat a půjčovat si bez sankcí víc, než kolik je sjednáno ve smlouvě.

Překročení limitu umožnil čip na kreditní kartě

Arbitr zjistil, že ačkoli se UniCredit Bank zavázala klientovi půjčit jen 10 tisíc korun, čerpání peněz nad rámec sjednané půjčky umožnilo nastavení čipu na kreditní kartě. A namítl, že možnost překročit stanovený úvěrový limit na kartě si klient a banka nesjednali. Tedy ne tak, aby to úřad považoval za právně platné. Proto si banka nesměla ani účtovat onen poplatek.

„Instituci (UniCredit Bank - pozn. red.) proto nevznikl platně nárok na úhradu poplatku za překročení, ačkoliv navrhovatel peněžní prostředky zpřístupněné institucí nad rámec úvěru čerpal,“ píše se v rozhodnutí.

Účtováním poplatku se tedy měla banka bezdůvodně obohatit a arbitr jí nařídil peníze vrátit. Navíc jí uložil patnáctitisícovou pokutu. Zákon totiž říká, že pokud arbitr vyhoví navrhovateli, musí druhá strana sporu zaplatit peněžní sankci. A to 10 procent z vymáhané částky, minimálně patnáct tisíc.

Banka se rozhodla neprotestovat. „Podřídili jsme se nálezu finančního arbitra bez odvolání. Zaplatili jsme pokutu 15 tisíc korun a klientovi vrátili příslušných 900 korun,“ sdělil její mluvčí Petr Plocek.